„Je to vlastně tím, že člověk má zákonnou oporu v zádech,“ předeslala ředitelka Základní školy Bratří Čapků v Příbrami Alena Mašiková. Není to tak, že by škola s rodiči v tomto duchu předtím nekomunikovala. „Nicméně teď to je ve školském zákoně jasně ukotveno,“ zdůraznila.

Příbramská základní škola počítala dopředu s možným návratem distanční výuky. Proto děti hned cvičily práci v prostředí školních Office. „Celé září posilovaly dovednosti, aby v tom uměly pracovat,“ potvrdila ředitelka.

Při samotné on-line výuce škola funguje na platformě Teams, kdy se žáci učí pomocí kvízů, doplňovaček či prezentací. „Když jsme nastavovali on-line hodiny, tak třídní učitelé zjišťovali, kolik počítačů je v jaké rodině, aby se třeba sourozenci u počítače prostřídali,“ sdělila Mašiková.

Škola samozřejmě myslí i na děti, které nemají přístup k internetu. Ty si v pondělí vyzvednou úkoly, které přes týden vypracují a v pátek odevzdávají. Učitelé jej přes víkend opraví a v pondělí mají žáci zpětnou vazbu.

Ilustrační foto.
Vládní nařízení u obyvatel nenarážejí. Policisté zatím spíše domlouvají

Že si vše muselo takzvaně „sednout“, potvrzují také zkušenosti škol z ostatních okresů Středočeského kraje. Třeba ředitel 1. základní školy v Rakovníku Karel Folber uvedl, že vzhledem k tomu, že je distanční výuka nyní povinná, pozoruje, že je i vyšší aktivita žáků. „Rozhodně se připojuje více dětí, možná na to rodiče více dohlédli,“ popsal svoji zkušenost.

Na obcházení povinností při on-line výuce prý pedagogové naráželi na jaře. Nyní je situace odlišná. „V současné době nemám informace od učitelů, že by k něčemu takovému docházelo,“ řekl Folber. Pokud už se prý někdo nepřipojí, má pro to prý důvod a je dopředu omluvený.

Eva Drbalová, ředitelka Základní školy na Wagnerově náměstí v Berouně, dokonce říká, že žákům dálková forma výuky vyhovuje. Je pro ně příjemné, že odpadá brzké vstávání a s ním spojené cestování do školy. Stačí prostě jenom zapnout počítač a připojit se. Někdy se žáci vzdělávají a ještě na sobě mají pyžamo a župan. „Pro kluky je to velký zážitek, že se učí v pyžamu,“ řekla s nadsázkou Drbalová.

Ilustrační foto.
Příbramská nemocnice omezuje operace, kapacita covidových lůžek je skoro plná

Občas by ale prý ocenili, kdyby mohli přijít do školy. „Říkal mi jeden deváťák, že by ideální bylo týden na dálku, týden ve škole. Nějaká otázka k probírané látce ho třeba nenapadne hned,“ podotkla ředitelka berounské školy. Žáci totiž musejí mít ztlumené mikrofony, když je on-line výuka, až na momenty, kdy jsou vyvolaní. Je to z jednoduchého důvodu: třicet zapnutých mikrofonů znamená třicet doprovodných zvuků z domácností, které dovedou výuku narušit. „Někdo třeba začne luxovat koberce,“ uvedla Drbalová příklad, s čím se setkala.

V druhé vlně jsou ale v přístupu k distanční výuce jistější i samotní učitelé. Někteří prý na jaře bojovali s tím, že se před kamerou stydí. Přednášet třiceti dětem nebyl problém, ale sednout si před kameru jim přišlo zvláštní. Teď už je ale situace jiná. „Vedli jsme tak i poradu. Pedagogové sami zjistili, že je to v pohodě,“ doplnila ředitelka berounské školy.

Druhá vlna distanční výuky

- žáci se nyní zúčastňují distanční výuky aktivněji než na jaře

- podle ředitelů to je i proto, že pro distanční výuku je opora v zákoně a rodiče na děti dohlédnou

- mnohdy se celé září připravovali žáci i učitelé na případnou další distanční výuku

- vtípky z jara, kdy se žáci nepřipojovali, nebo „simulovali“ technické problémy nyní zmizely