Podle jeho šéfa, Jana Nováka, je to pouze důsledek vlastní laxnosti a neadekvátní důvěry v cizího člověka.

„Karel se jako majitel ojeté Fabie rozhodl, že svůj automobil prodá a pořídí si jiný, novější. Prostřednictvím inzerátu sehnal zájemce Pavla, který na koupi a výši kupní ceny ojetiny kývl a s Karlem sepsal kupní smlouvu. Na vozidle nevázly žádné právní závazky, kupní cena byla při podpisu smlouvy zaplacena a obchod se zdárně chýlil ke konci. Zbýval ještě poslední krok, přepis vozidla na úřadu. Karel věděl, že mají společně s Pavlem ze zákona povinnost takový převod provést do 10 pracovních dnů. Kdyby ho totiž neprovedli, hrozila by jim oběma pokuta až 50 tisíc korun. Oba proto společně vyrazili na registr vozidel (od června platí možnost zvolit si kterýkoliv), předložili protokol o evidenční kontrole, malý a velký technický průkaz, zelenou kartu a společnou žádost, kterou oba vlastnoručně podepsali. Úřad změnu do registru a dokladů na počkání vyznačil a převod tak dokončil. Jednoduchá, rychlá a ideální varianta," uvádí nejlepší řešení Jan Novák.

Se školou se loučili i školáci v Milíně.
OBRAZEM: Školáci dostali vysvědčení a začínají jim prázdniny

Zákon však také umožňuje variantu další a tou je zplnomocnění.

Zplnomocnění je, nejen při převodu vozidel, klasickým a tradičním právním institutem, kterým někomu dáváme právo konat naším jménem. A přesně tady se láme chléb. Zplnomocněním totiž udělujeme pouze právo a nikoliv právně vymahatelnou povinnost konat.

A přesně z tohoto důvodu je nejnebezpečnější variantou, kterou může prodávající zvolit, situace, kdy kupujícímu, kterému svůj vůz prodal, předá veškeré doklady, klíčky a ověřenou písemnou plnou moc k dokončení převodu na úřadu. Má pocit, že splnil vše, co musel, peníze za svůj vůz má, vše je tedy v nejlepším pořádku a euforie z dobře uzavřeného obchodu propuká naplno.

Prodávající si však v této situaci vůbec neuvědomuje, že si právě zadělal na pořádný malér. Kupující totiž, ačkoliv je k tomu prodávajícím zplnomocněn, nezřídka převod na úřadu vůbec neprovede, automobil používá a dělá s ním přestupky. Vozidlo však na něj v registru převedeno není a jako provozovatel v něm stále figuruje bývalý majitel. Na jeho adresu tedy začnou chodit pokuty za to, že nezajistil, aby s jeho vozidlem nebyly páchány přestupky.

Prodávající tedy začne pátrat po důvodech nedokončeného převodu, snaží se kontaktovat nového majitele, ale to se mu nedaří. Mezi tím však stále proudí pokuty za přestupky, a pokud je prodávající neplatí, začnou naskakovat také penále a přijdou první exekuce. A to vše jen proto, že původní majitel při prodeji své ojetiny slepě důvěřoval majiteli novému, v drtivé většině případů zcela neznámému člověku, že za něj na základě plné moci splní jeho povinnost převodu vozidla. Po sáhodlouhém pátrání po novém majiteli se pak v některých případech dokonce zjistí, že už vozidlo stačil prodat další osobě, o níž neví v podstatě vůbec nic.

Ve Vranovicích pokračuje budování mostu a proto je silnice I/18 v tomto místě zcela uzavřena.
Objížďka Vranovic potrvá ještě dva měsíce

„V tu chvíli je situace v podstatě neřešitelná a zbývá jen jediná varianta, kterou je občanskoprávní spor o určení vlastnictví rozhodovaný soudem," říká ze zkušeností Jan Novák a doporučuje všem majitelům prodávaných vozidel, aby velmi důkladně a zodpovědně zvažovali, komu případnou plnou moc udělují a zdali pro ně není vhodnější a především méně riskantní si vozidlo převést sám s jistotou, že nebudou překvapeni pokutami, exekucemi a nepříjemnostmi s policií a úřady za nezodpovědné jednání někoho jiného. Udělením plné moci se zbytečně vystavuje nebezpečí postihu.