Na Sedlčansku má projekt za sebou první etapu. Jak je úspěšná? V současné době se tímto vyhodnocením zabývá Sdružení obcí Sedlčanska. „Nyní zpracováváme pro ministerstvo zprávy o realizaci, což znamená, že monitorujeme, co se za tři čtvrtě roku v jednotlivých školách uskutečnilo. Už jsem podala zprávy za tři školy, a to jmenovitě za Chlum, Nechvalice a 1. ZŠ Sedlčany. Začínám pracovat na zprávě za 2. ZŠ Propojení a ZŠ Vysoký Chlumec, následovat bude ještě škola v Sedlci-Prčici. Na základě podané zprávy o realizaci uvolní ministerstvo pro školy další část peněz,“ uvedla Lenka Štěpánová Zítková, pracovnice Sdružení, které pomáhá školám s veškerou administrativou. Podotkla, že během dvou let je povinnost vyhotovit celkem tři průběžné zprávy o realizaci a jednu závěrečnou.
Vysvětlila, že takzvaných šablon, které si mohly školy podle vlastního uvážení poskládat, existuje celá řada. Mateřské školy měly možnost sestavovat až z dvaceti různých nabídek. Bylo to pro ně naprosté novum, protože dosud pro většinu mateřských škol byly peníze z Evropské unie nedosažitelné. Předškolní zařízení nebylo prioritou různých výzev.
„Často se pedagogičtí pracovníci školí v tématech týkajících se zlepšení čtenářské gramotnosti, nebo se blíže seznamují s výukou matematiky podle metody profesora Hejného. Hodně zmiňovaným a žádaným tématem je inkluze,“ pokračovala Štěpánová Zítková. „Výhodou projektu je také to, že si školská zařízení mohou pořídit učební pomůcky, které bývají například na moderní výuku matematiky drahé,“ podotkla.
Tajemnice Sdružení obcí Sedlčanska Štěpánka Barešová doplnila, že v rámci projektu bylo možné například pořídit při přijetí dvouletých dětí do školek chůvu nebo zaměstnat speciálního pedagoga a využít služeb školního psychologa.
Podle Jaroslava Nádvorníka, ředitele 2. ZŠ Sedlčany, je jednoznačně projekt ministerstva přínosem. „Využíváme možné finance téměř stoprocentně. Například při takzvaném doučování, při vzdělávání k Hejného metodě výuky matematiky, zájem byl o podporu čtenářství, o deskové hry, využili jsme také tandemovou výuku, při které učí dva pedagogové v jedné třídě. Letos nás čeká ještě výměna zkušeností, kdy kolegové pojedou do jiné školy a naopak. Kromě toho sedm našich učitelů navštěvuje jazykový kurz angličtiny,“ vypočítával ředitel. „Na jarní měsíce máme naplánováno vzdělávání sboru k tématu inkluze,“ doplnil Nádvorník.
Marie Břeňová