Je s tím spojeno i využívání tarifu PID nepracujícího s ujetými kilometry, ale s pásmy a celkovým časem. Jeden jízdní doklad je možné využít i při přestupu, a to dokonce i v případě, že cestující přesedá mezi autobusem a vlakem.

Platit se bude jinak

Začlenění další oblasti do systému PID, které se nově dotkne 28 obcí, má cestujícím přinést větší komfort. Ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar ohlašuje například zavedení nových linek i lepší návaznost při přestupech – bez dlouhého čekání a současně s tím, že dispečink ohlídá, aby přípoj neujel. Podle Šponarových slov bude cestování také finančně výhodnější než dřív – a to navzdory tomu, že od července se má jízdné zdražovat.

„Na nových linkách bude platit pásmový a časový tarif PID s možností využití přestupních jízdenek, časových kuponů, a to jak v papírové, tak i elektronické podobě – včetně možností nákupu jednorázového jízdného platební kartou u řidiče nebo pomocí mobilní aplikace PID Lítačka,“ upozornil ředitel, že zaplatit bude možné stejně jako třeba v Praze. Klidně i přes mobil.

Návaznost spojů i pohodlí

Změny chválí středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Z novinek, které vyzdvihl jako konkrétní zlepšení jak pro cestující na Dobříšsku a Sedlčansku, tak i v sousedních oblastech, upozornil zejména na zavedení páteřní linky 754 v trase Benešov–Sedlčany–Příbram a na rozšíření provozu na mezikrajské lince 454 spojující Sedlčany s jihočeským Táborem. „Nelze opomenout ani zavedení přestupních návazností v uzlech Dobříš a Sedlčany,“ zdůraznil Borecký.

Petr Tomčík, který je ředitelem pražské organizace Ropid (což znamená Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) navíc doplňuje, že integrace neznamená jen lepší provázanost jízdních řádů nebo jednotné jízdenky (nicméně u spojů zajíždějících do jižních Čech se „u sousedů“ bude platit podle kilometrů).

Slavnostní zahájení dostavby dálnice D4 v úseku Příbram - Písek v pondělí 7. června 2021.
Nadšené ťukání i nesouhlas. Začala dostavba dálnice mezi Příbramí a Pískem

Zkvalitnění autobusové dopravy má být přímo vidět; má jít poznat na pohled: v systému PID totiž platí povinné standardy týkající se například stáří vozidel, bezbariérovosti, čistoty, informačního systému včetně hlášení zastávek – ale třeba i většího prostoru pro kočárky. „Zlepšíme také dozor dispečinku nad plněním povinností řidičů, například dodržování jízdního řádu nebo předepsaných návazností,“ slibuje Tomčík změny, které by si cestující měli pochvalovat.

Na chystané novinky v pátek upozorňovaly cestující informační stánky na náměstí v Dobříši a na autobusové stanici v Sedlčanech. K dispozici budou veřejnosti také v pondělí, a to v době od 7:30 do 16:30. Získat lze rady a doporučení nebo vysvětlení, ale také informační brožury.

Nejvýraznější novinky v autobusové dopravě

Integrace Dobříšska:
- Linka 420 pojede v trase Dobříš–Dolní Hbity–Kamýk nad Vltavou–Krásná Hora nad Vltavou–Kovářov–Milevsko, přičemž všechny její spoje jsou vedeny jako přímé bez přestupu z/do Prahy jako linka 392 v úseku Dobříš–Praha, Smíchovské nádraží. Oproti dosavadní lince D90 je změněna trasa u Dobříše.
- Linka 514 je vedena v trase Dobříš–Rybníky–Drhovy–Borotice–Drevníky–Županovice. V Dobříši navazuje na spoje linek 392 a 395 z/do Prahy. Linka je v provozu pouze v pracovní dny.
- Linka 515 je vedena v trase Příbram–Dubenec, Skalka–Višňová–Daleké Dušníky–Nečín–(Hřiměždice / Drevníky–(Županovice)–Borotice, Čelina). Linka je v provozu pouze v pracovní dny.
- Linka 520 je vedena v trase Dobříš–Svaté Pole–(Obořiště–Ouběnice–Daleké Dušníky–Nečín–Hřiměždice–Kamýk nad Vltavou). Linka je v provozu pouze v pracovní dny. Jeden pár spojů, který je veden z/do Kamýka nad Vltavou, je veden jako přímý bez přestupu z/do Prahy jako linka 392 v úseku Dobříš–Praha, Smíchovské nádraží.

Integrace Sedlčanska:
- Zavádí se nová mezikrajská linka 454 v trase Sedlčany–Jesenice–Sedlec-Prčice–Nadějkov–Jistebnice–Tábor. Linka bude provozována celotýdenně; ve špičkách zhruba ve dvouhodinovém intervalu.
- Dosavadní linka 557 mění číslo na 451 a její trasa je upravena: Votice–Heřmaničky–Sedlec-Prčice–(Červený Újezd–Střezimíř–Borotín).
- Zavádí se nová linka 513 v trase Sedlčany–Jesenice–Sedlec-Prčice–Sedlec-Prčice, Vrchotice.
- Zavádí se nová linka 516 v trase Sedlčany–(Příčovy / Dublovice, Břekova Lhota)–Dublovice (Dublovice, Chramosty)–Dublovice, Zvírotice. Linka je v provozu pouze v pracovní dny.
- Zavádí se nová linka 518 v trase Sedlčany–Kosova Hora–Štětkovice–Prosenická Lhota–(Křečovice, Hořetice). Linka je v provozu pouze v pracovní dny. Spoje v Sedlčanech navazují na linku 360 z/do Prahy a linku 754 z/do Příbrami.
- Zavádí se nová linka 519 v trase Votice–Vojkov–Kosova Hora–Sedlčany. Linka je v provozu pouze v pracovní dny.
- Zavádí se nová linka 756 v trase Neveklov–Křečovice, Hořetice–Křečovice–Křečovice, Nahoruby–Křečovice, Nová Živohošť.
- Mění se trasy dosavadních linek 486, 556 a 754 (prodloužení) i 568 (zkrácení).

V oblasti Rožmitálu pod Třemšínem souběžně dochází k integraci části stávající linky D34, a to v úseku Nepomuk–Rožmitál pod Třemšínem. Zde je zavedena nová linka 524. Je v provozu pouze v pracovní dny.

Zdroj: Oldřich Buchetka, Integrovaná doprava Středočeského kraje