V praxi je to o tři stovky více než v tomto roce. Podobně jako zdraží roční kupon, budou řidiči platit víc i za krátkodobé varianty dálniční známky.

„Ze zdražení dálničních známek nejsem moc nadšený, ale po dálnici budu jezdit pořád. V nejhorším případě do auta naberu ještě někoho, abychom se podělili o benzín,“ uvedl Příbramák Stanislav Leška, který každý den dojíždí do Prahy za prací.

K dalšímu navýšení dojít nemůže, protože už by to bylo v rozporu se zákonem. S dražšími dálničními známkami si určitě řada řidičů jejich nákup rozmyslí a dálnicím se vyhnou. Také se dá předpokládat, že se zvýší procento těch řidičů, kteří vyráží na placené úseky načerno.

Vláda počítá také s tím, že od příštího roku bude dražší také mýtné. A to znovu o čtvrtinu. I v tomto případě se dá očekávat, že přibude řidičů těžkých náklaďáků, kteří ještě více zatíží komunikace nižších tříd, aby se vyhnuli mýtnému na dálnicích.

„O tomto zdražení vím a už teď máme od majitele firmy nařízené, abychom se mýtnému vyhýbali. Dokonce by se nám to mělo projevit v osobním ohodnocení,“ sdělil Deníku řidič kamionu, který nechtěl být jmenován.

Nabízí se otázka, jak to bude s veřejnou dopravou. Zda se zvýší cena za jízdenku či ne. Konkrétně s autobusovými linkami na trase Příbram-Praha. V případě autobusů chce ministr dopravy Pavel Dobeš od září zlevnit. „Ačkoli se bude mýto zvyšovat, u autobusů bude na základě staršího rozhodnutí mýto nižší. Tím dopravci trošku ušetří a částečně tím dojde ke kompenzaci za vysokou cenu nafty,“ potvrdil náměstek hejtmana Středočeského kraje pro dopravu Robin Povšík i někteří z dopravců. To tedy znamená, že jízdné by mělo zůstat na stejné výši.

Vyšší mýto a dražší dálniční známky mají příští rok přinést do rozpočtu zhruba tři miliardy korun navíc. Jenže ani ty zdaleka nestačí na chybějící peníze na stavby. Zvláště když vláda neschválila požadované navýšení rozpočtu na dopravu o čtrnáct miliard.

Pouze pro představu, výstavba pěti kilometrů nové dálnice stojí přibližně 2,5 miliardy korun.

Po zdražení dálničních známek se Česká republika stane po Rakousku a Maďarsku zemí s jednou z nejdražších dálničních známek v Evropě.