Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kalkus: Veteránisté jsou prostě lid přátelský a usměvavý

Příbramsko – Téměř pět desítek nablýskaných historických automobilů bude možné vidět od pátku do neděle na silnicích Středočeského a Jihočeského kraje. Tyto skvosty projíždí také Příbramskem.

14.7.2016
SDÍLEJ:

POŘADATELÉ Retro Prague Historic Rally se hlásí ke spolupráci s Veterán klubem Sedlčany, jehož členové vloni představili svoje muzejní kousky v areálu Sedlčanské kotliny. Foto: Marie Břeňová

Jde již o sedmnáctý ročník Retro Prague Historic Rally a je součástí oficiálního Poháru federace. Jedním z jejích hlavních pořadatelů je Tomáš Kalkus, kterého jsme požádali o rozhovor.

Přes která města nebo obce na Příbramsku „spanilá jízda" povede?

V pátek nás čeká start v době od 12 do 14 hodin v Praze u Národního divadla. Přes Štěchovice jízda pokračuje na Neveklov. V Sedlčanech se první automobily objeví kolem půl jedné až jedné hodiny, v Kosově Hoře o něco později, auta nevynechají ani Petrovice.

Kde je cílová rovinka?

Z Milevska se veteráni vydají do Bechyně, Třeboně a odtud do Nových Hradů. V neděli jedeme na zámek Červená Lhota a do Veselí nad Lužnicí. Závěrečný ceremoniál bude v neděli v 15 hodin v Táboře v hotelu Dvořák, před kterým budou vozy vystaveny.

Jakou odměnu máte pro vítěznou posádku?

Umístěné čeká samozřejmě pohár a body do Poháru federace pořádaného Federací klubů historických vozidel ČR – akce je pod záštitou mezinárodní autority FIVA. Letos navíc útočí na definitivní vlastnictví putovního poháru celkového vítěze jedna posádka, která jej v minulosti vyhrála už dvakrát s různými vozy a třetím vítězstvím by tato hlavní trofej zůstala v jejich vlastnictví.

Pokud se na cestě přihodí účastníkovi nějaký defekt na autě, musí si poradit sám nebo pořadatel zajistí opravu?

Po celé trase máme zajištěnu odtahovou službu a pokud se posádce, častokrát s pomocí ostatních startujících, nepodaří uvést vozidlo zpátky do provozu, je vozidlo odtaženo do bezpečí. Ale většinou šikovné ruce majitele vozu s pomocí kolegů auto opraví přímo na trase a pokračuje po svých. V minulosti se několikrát stalo, že posádka opravovala svůj vůz celou noc, aby mohl nastoupit ráno do další etapy. Dokonce v jednom ročníku bylo venku velmi nevlídno, tak jsme společně rozmontovali vstupní dveře do haly hotelu, ve kterém jsme nocovali, aby se jimi porouchaný automobil protáhl dovnitř a na mramorové podlaze recepce parta mechaniků udělala přes noc téměř generálku motoru a převodovky a vůz ráno skutečně nastoupil na start další etapy

Letošní ročník je již 17. Můžete se ohlédnout trochu zpět? Kdo byl „otcem" této myšlenky?

Tím byl Josef Štangl, jeden z největších sběratelů a renovátorů veteránů u nás. V té době tolik veteránských akcí nebylo a s auty je potřeba jezdit, aby nechátrala, proto se rozhodl zorganizovat vlastní rally, která je do dnes mezi veteránisty známá jako Štangl Rally.

Jaké měly první ročníky „dětské nemoci"?

V té době začínalo jezdit více starších aut, která nebyla v takovém technickém stavu a častěji se stávalo, že je bylo potřeba na trati opravovat.

Když porovnáte první jízdu a tu v roce 2016, jak výrazně se změnila trasa?

Trasa se mění každý rok a v posledních letech najíždíme více a více kilometrů než před sedmnácti lety. Například v roce 2012 jsme jeli hvězdicovou jízdu se startem a cílem vždy v Praze, což bylo 350 kilometrů, o rok později jsme podnikli jízdu na Šumavu a zpět, v roce 2014 jsme jeli na severozápad až do Německa a zpět, vloni na sever do Polska a zpět, letos jedeme na jih do Rakouska a zpět, což už je přes 500 kilometrů. Pomýšlíme na to, vyjet příští rok na Slovensko do Německa nebo do Polska. Ale zatím není plán definitivní. Ono totiž ubytovat 50 posádek a doprovod na jednu noc na jednom místě je v červenci opravdu pořadatelský oříšek.

Jaký byl největší skvost rally?

Naše rally je mezinárodní. Každý rok se jí účastní nejedna zahraniční posádka. Jsou dva takové skvosty. První se objevil přibližně před patnácti lety, a byla to závodní Alfa Romeo Monza s německou posádkou a v posledních letech Mercedes 500 K, který vlastní český majitel. Ale mohl bych jmenovat i RAF z roku 1909 a nespočet dalších, které zdobí sbírky sběratelů téměř z celé Evropy. Ve startovní listině se každoročně objevují značky Jaguar, Bugatti, Mercedes, Maserati, Hispano Suiza, Ferrari, Porsche, Rolls Royce, Bentley, ale samozřejmě i české značky Praga, Tatra, Aero, Škoda a další a další."

Vyhrává nejrychlejší nebo nejstarší vůz..?

Soutěží se ve třech kategoriích podle roku výroby. Do roku 1939, do roku 1960 a do roku 1985, což jsou ty úplně nejmladší automobily, které mohou dosáhnout statusu veterán, i když z pohledu nás veteránistů se jedná spíše o youngtimery než o veterány. Opravdový veterán je auto do 2. světové války. Soutěž není vypsána na nejrychlejší čas, ale na nejpřesnější projetí tras podle itineráře, při současném dodržení časových limitů průjezdů jednotlivými průjezdními kontrolami. Posádky budou na trati plnit nejeden záludný úkol. Při shodném výsledku rozhodují výsledky z dílčích testů skládaných na průjezdních kontrolách, kterých budeme od pátku do neděle absolvovat kolem dvaceti. Ale u nás v podstatě vyhrává každý, kdo dojede do cíle poslední etapy v neděli do Tábora, protože urazit s některými vozy přes 500 kilometrů je skutečně heroický výkon posádek i strojů.

Máte s akcí spojené nějaké příjemné nebo nepříjemné zážitky?

Vždy jenom ty nejlepší. Problémy na trati jsou průjezdem cíle vždy okamžitě zapomenuty a atmosféra kolem rally je vždy neopakovatelná. Města a obce, které nám na trase pomáhají se zřízením průjezdních kontrol, se každoročně ozývají zpět s dotazem, jestli bychom nemohli letos projíždět opět jejich obcí, protože oni osobně si průjezd užili a určitě cítí i skvělou atmosféru celou rally provázející. Veteránisté jsou prostě lid přátelský a usměvavý a jejich stroje vyvolávají stejně příjemnou atmosféru a pozitivní emoce!

V Sedlčanech existuje Veterán klub. Máte s ním nějaké kontakty?

Ano, Veterán klub Sedlčany a obzvláště Ivan Janeček nám velmi ochotně letos pomáhají se zřízením průjezdní kontroly. Toho si velmi vážíme. Veteránisté se na silnici zdraví a v případě potřeby si i nezištně pomáhají a to je právě to kouzlo.

Znáte podrobněji Příbramsko?

Jistě. Náš spolek Retro Prague pořádá veteránské soutěže už drahnou řádku let a vzhledem k tomu, že startujeme vždy z Prahy, máme Středočeský kraj projetý křížem krážem. A protože příroda kolem silnic je na jih od Prahy příjemnější než leckde jinde, Sedlčanskem a Příbramskem projíždíme velmi rádi několikrát ročně, ať už při otevírání sezony, vyjížděk a rally v průběhu roku nebo při tradičním Svatomartinském zakončení sezony. Vždy se snažíme jako cíl našich akcí najít nová a nová místa, kde mají velké náměstí nebo parkoviště a příjemné služby. (mb)

Autor: Redakce

14.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Karsten Ayong debutoval v české reprezentaci

Ayong si zahrál za českou reprezentační dvacítku

Sídliště Křížáky v Příbrami.

Zastupitelé jednali o MHD, pozemcích, ale i o bezpečnosti na sídlišti

Okresní soutěže: Milín jasně potvrdil první místo

Příbramsko – Okresní přebor nabídl stejně jako v minulém kole souboj o čelo tabulky. Opět se ho účastnil Milín, který tentokrát jako vedoucí tým tabulky zavítal na hřiště třetích Rosovic.

Dobříš nepřekvapila, Sedlčany po dramatu udržely druhé místo

Příbramsko – Dva zástupci příbramského okresu ve fotbalové Divizi A mají za sebou další odehrané kolo. Dobříš v něm zavítala na půdu lídra soutěže z Karlových Varů a Sedlčany přivítaly na domácím hřišti Petřín Plzeň.  

Členové veterán klubu udělali dobrý skutek

Sedlčany /FOTOGALERIE/ – Na letos poslední motoristické a všeobecné burze bylo možné v neděli 15. října v areálu Sedlčanské kotliny objevit užitečné i velmi kuriozní předměty a získat doslova za pár korun například brusle, povijan na miminko, broušené mísy, paroží, staré oprýskané pokličky na hrnce, krejčovskou pannu, součástky ke kolu, motocyklu, automobilu. Burza byla šestá v pořadí a o to více se těšila zájmu kupujících i prodávajících.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení