Lidé ale dlouho nezapomenou na nehodu, která se stala loni v červnu na železničním přejezdu v Tochovicích. Teprve osmnáctiletá řidička se svým o sedm let mladším bratrem se ocitla s autem na železničním přejezdu ve chvíli, kdy zrovna přijížděl osobní vlak. Ten zhruba v šedesátikilometrové rychlosti narazil do Škody Fabie a tlačil ji před sebou desítky metrů. Oba mladí lidé zemřeli.

Tragédie poznamenala celou obec. Nehoda se stala v době, kdy si místní zvykali na přejezd bez závor a museli spoléhat jen na varovná světla. Lidé tehdy hovořili o častých poruchách světelného zařízení a o nutnosti prořezu křovin, které znemožňovaly dostatečný výhled.

„Přejezd v Tochovicích jsme po nehodě standardně vyšetřili, světla byla v činnosti. Osobně jsem pro závory, jsou bezpečné, ale současná legislativa je nevyžaduje. Každá obec má možnost si kvůli zvýšení bezpečného přejezdu přes koleje v obci instalaci závor zaplatit. Zatím o to nikdo zájem neprojevil,“ řekl Jan Kučera z drážní inspekce.

Letos v únoru vlaky v České republice srazily a usmrtily 14 osob, další čtyři lidé zahynuli při 31 nehodách na železničních přejezdech. Tato čísla jsou podobná jako v lednu, kdy na kolejích vyhaslo 21 životů. Celkem tak od začátku roku zahynulo na železnici 39 osob, což je v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o více než jednu třetinu. V lednu a v únoru 2009 to bylo 29 usmrcených osob.

„Drtivou většinu nehod na přejezdech nadále způsobují řidiči, chodci nebo cyklisté. Porušují zákony o provozu na pozemních komunikacích. Vjíždějí či vcházejí na přejezd v době, kdy je to zakázáno. Jen u zlomku se dá hovořit o pochybení ze strany železnice,“ uvádí statistika Drážní inspekce. Za uplynulých pět let inspekce vydala 12 bezpečnostních doporučení, podle kterých by měli provozovatelé dráhy zlepšit stav železničních přejezdů.

Drážní inspekce je státní instituce, která odborně zjišťuje příčiny mimořádných událostí a vykonává preventivní státní dozor na dráhách. Je nezávislá na provozovatelích drah a drážní dopravy.