Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Martin Macík: Obdivuji kluky, co se nebojí se mnou jezdit

Sedlčany – Martin Macík ze Sedlčan patří ve svých šestadvaceti letech k nejmladším a také nejlepším závodníkům Rallye Dakar. Co pro něj byla dosud největší výzva? To prozradil v následujícím rozhovoru.

29.8.2015
SDÍLEJ:

Martin Macík ze Sedlčan patří ve svých šestadvaceti letech k nejmladším a také nejlepším závodníkům Rallye Dakar.Foto: archiv Martina Macíka

Stát se závodníkem Dakaru je váš splněný sen?
Ano i ne. Od mala jsem se s tátou motal kolem závodů. Ať už to byly závody motorek nebo malých offroadových speciálů, bral mě všude s sebou. Díky tomu mi závodění nepřišlo jako něco nereálného, o čem bych mohl snít. Na druhou stranu dnes, když sedím v kamionu a závodím, vím, že jsem si sen splnil. Našel jsem zálibu, která mě neuvěřitelně baví a které chci věnovat svůj čas a být nejlepší.

Svým věkem a následně i vítězstvím jste ostřílené jezdce musel zaskočit,…
To asi nemohu soudit já. Ano, musím uznat, že můj nástup byl zajímavý a velmi rychlý, ale stále se musím hodně učit a zkušenosti jsou nezbytnost pro úspěch na samotném Dakaru.

Propojil jste zábavu s povoláním. Ačkoliv závodíte teprve třetím rokem, tak patříte ke světové špičce. Přesto, jaká dřina se za vaším úspěchem skrývá?
 Martin Macík ze Sedlčan patří ve svých šestadvaceti letech k nejmladším a také nejlepším závodníkům Rallye Dakar.I když jsem profesionál a, jak říkáte, patřím ke světové špičce, což si asi ani neuvědomuji, tak je to stále pouze zábava, které se díky své práci a rodině mohu věnovat, řekněme, na půl úvazku. Na závody se celoročně připravuji a to fyzicky ve fitku, běhám, plavu ale také prakticky, je potřeba, abych strávil co nejvíce hodin za volantem kamionu a nabíral zkušenosti. Mám osobního trenéra Pavla Provázka, který se o mě „stará", trénuje a třeba i zasahuje do mého jídelníčku. Momentálně se blíží konec léta a to znamená, že mi začne dakarský trénink a tedy denní 2-fázové tréninky. Už se nemohu dočkat.

I když sedíte za volantem, tak se to asi bez dobré kondičky neobejde…
Záleží, jak rychle chcete jet. V dnešní době je technika tak vyspělá, že vás omezuje fyzička a tedy tělo. Proto na sobě tak tvrdě pracuji, abych ani po 10. etapě na Dakaru nevypadl z auta úplně unavený a ztrhaný. Ano, bolí to, občas vážně hodně, ale s tím do toho musíme jít, a když chcete být ve světové špičce, musíte makat!

"Jen cvičení mi zabere 4-5 hodin denně, k tomu spánek 7-8 hodin denně kvůli regeneraci a pak už vám zbývá pouze 11 hodin na práci, rodinu, přátele a osobní život."

Co jste musel závodění obětovat? Kde nacházíte v krizi motivaci?
Největší obětí je asi čas. Jen cvičení mi zabere 4-5 hodin denně, k tomu spánek 7-8 hodin denně kvůli regeneraci a pak už vám zbývá pouze 11 hodin na práci, rodinu, přátele a osobní život. To moc není. A motivace? Stále chci být lepší a to je velmi silná motivace. Dále je to určitě můj táta, který se mnou na závody jezdí a s nervy přihlíží, zda už pojedu.

Jak vůbec vypadá příprava? Liší se kvůli extrémním podmínkám příprava na Dakar?
Přípravu už jsem popsal výše. Je ale dobré říci, že mám pár speciálních cviků na partie, které namáhám právě při řízení – záda, břicho, ramena. Také musím začít chodit do sauny, aby si tělo dokázalo bez problému poradit s vysokými teplotami. V prosinci například chystám soustředění v horách kvůli vysokým nadmořským výškám, ve kterých se dnes Dakar jezdí.

Který nejvypjatější moment jste při závodech zažil?
 Martin Macík ze Sedlčan patří ve svých šestadvaceti letech k nejmladším a také nejlepším závodníkům Rallye Dakar.Určitě to byl moment vypadnutí při Dakaru 2015, kde jsem se musel rozhodnout, jak budeme pokračovat a nezbývalo mi nic jiného než odstoupit a to vážně zabolelo. Když se na něco připravujete celý rok a pak to nevyjde, není to jednoduché.

Co pro vás dosud byla největší výzva?
Toto měřítko stále posunuji dále. Jezdím Dakar, nejdelší a nejtěžší závod na světě. Nevím, co přijde teď.

Před dvěma lety jste Dakar absolvoval jako navigátor, letos jako řidič. Co z toho vás baví víc?
Určitě se cítím lépe za volantem. Být navigátorem znamená odevzdat svůj život řidiči. To jsem byl ochoten s Vlastou absolvovat, protože jsem mu věřil, ale za běžných okolností si vedle někoho do auta jen tak nesednu. Obdivuju kluky, že se se mnou nebojí jezdit.

Vztah k závodění jste získal i díky vašemu otci, který také závodil. Radíte se? Jak máte v týmu rozdělené role?
 Martin Macík ze Sedlčan patří ve svých šestadvaceti letech k nejmladším a také nejlepším závodníkům Rallye Dakar.Zatím to dávám za vinu tátovi, byl jsem s ním od mala vždy a všude. Určitě se radíme, a to hodně. On se stará o vedení celého týmu a stavbu mého kamionu, takže musíme hledat společná řešení. Táta má za sebou několik Dakarů a spoustu zkušeností, takže je o co se opřít a vždy se ho můžu na cokoli zeptat. Já mám na starosti volant a marketing týmu.

Co vás nyní čeká? Jaký je váš další sen?
Dalším snem je Dakar 2016. Pracuji na sobě, abych byl v ještě lepší fyzické kondici, kamion jsme posunuli zase o level dále a v tomto roce mě dokonce podporují i fanoušci prostřednictvím programu todokazeme.cz. Zbývá spoustu práce a pouze pár měsíců než to všechno vypukne. Dakar se blíží.

Závody 

  • Hungarian Baja 2015 – 2. místo 
  • Baja Drawsko 2015 – 1. místo
  • Dakar 2015 – odstoupil z 17. místa
  • Hungarian Baja 2014 – 1. místo
  • Baja Aragon 2014 – 4. místo
  • Dakar 2014 (navigátor) – 13. místo
  • Hungarian Baja 2013 (navigátor) – 1. místo
  • Silkway 2013 (navigátor) – 7. místo
  • Dakar 2013 (navigátor) – 18. místo

  Martin Macík ze Sedlčan patří ve svých šestadvaceti letech k nejmladším a také nejlepším závodníkům Rallye Dakar.

Autor: Kateřina Chourová

29.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Lepší sedadla a třetí rozměr vrátily diváky do příbramského kina

Za svou celoživotní práci pro skauting získal Merkur v roce 2003 skautské vyznamenání Řád stříbrného vlka a v letošním roce dokonce Řád sv. Řehoře Velikého, který mu udělil papež František.
4

Papežem vyznamenaný skautský vedoucí navštívil Dobříš

Rozhádaná středočeská koalice se dohodla, že bude jednat dál

Střední Čechy – Jednání za zavřenými dveřmi bylo delší, než se původně očekávalo – a jeho výsledkem se nestalo rázné bouchnutí do stolu, čemuž mohla nasvědčovat silná slova zaznívající na sklonku minulého týdne i ještě tento čtvrtek. Tak se vyvinula páteční schůzka představitelů krizí zachvácené koalice vládnoucí Středočeskému kraji – zástupců ANO, STAN, ODS a Nezávislých Středočechů. Účastníci se shodli, že se u jednacího stolu setkají opět za týden – příští pátek. A podle informací Deníku byla řeč i o tom, že si své postoje nebudou vzkazovat přes média.

Lupič se na místo loupeže nechal dovézt taxíkem

Kamýk nad Vltavou – Netradiční způsob dopravy na místo činu zvolil lupič, který se rozhodl přepadnout poštu v Kamýku nad Vltavou. Na místo činu i z něj se totiž nechal odvézt taxíkem. Nyní už v policejní cele zřejmě přemýšlí nad tím, kde měl jeho plán chybu.

Volby na Příbramsku: volit jde i při závodu

Příbvramsko /INFOGRAFIKA/ - Desetitisíce voličů během několika hodin zamíří do volebních místností. Volby odstartují ve 14 hodin ve 228 volebních okr-scích v celém příbramském okrese a své kandidáty do Parlamentu ČR v nich bude volit přes 90 000 voličů.

Jan Tománek zakončil závodem v Poreči velmi úspěšnou sezonu

Poreč – V neděli absolvoval handicapovaný sportovec Jan Tománek poslední plánovaný závod své letošní, veleúspěšné sportovní sezony, během které se stal mistrem světa v 70.3 Ironmanu nebo dokončil legendární Vasaloppet.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení