Lucie poznamenala, že již v předchozích letech absolvovali s partou několik Fichtl tour po České republice. Jejich opečovávaní stařečkové vystačili na trase dlouhé 600 kilometrů s dechem na Pálavě a zvládli i 400 kilometrů Šumavou. Chorvatsko však bylo něco mimořádného.

Mladí ujeli na svých strojích 3100 kilometrů. Čtvrtým statečným byl Jindra Žák. „Když započteme i Českou republiku, tak jsme projeli celkem osm zemí za patnáct dní. Byl to parádní zážitek," hodnotila jediná žena týmu. Luboš Řezník její slova potvrdil a poznamenal, že během cesty neměli téměř žádné technické problémy. Přálo jim štěstí a také byli na některé defekty připravení. Dalekou cestu zvládli i bez doprovodného vozidla a byli tak odkázáni jen na sebe.

Řezník nedá dopustit na bezkontaktní zapalování. „Měli jsme ho všichni. Dokonale jsme měli připraveny i motory. Vzali jsme si s sebou náhradní kolo, ale ani jedna píchlá pneumatika nebyla potřeba vyměnit," podotkl. Jen Tomáše prý zlobil karburátor a proto neměl takový výkon do kopců.

„A praskly nám dvě špringle," doplnil. Během cesty zdolávala čtveřice výškové i teplotní rozdíly. „V Alpách a ve Slovinsku bylo chladno, v Chorvatsku nás čekaly naopak třicítky. V Rakousku jsme zdolávali nejvyšší nadmořskou výšku 1360 metrů a i když to byl masakr, pionýry jely do kopce výborně," uvedl a přidal zkušenost z Nízkých Tater, kde jako rychlost pořádně potrápili jedničku a museli si při stoupání pomoci nohama. Měli zapůjčenou GPS a tak vědí, že z pionýrů vymáčkli maximální rychlost 82,4 kilometrů. „V Chorvatsku jsme jezdili průměrnou rychlostí 39,6 kilometrů a denně jsme najeli kolem 300 kilometrů," bilancoval Luboš Řezník. Vylíčil také některá setkání s motorkáři, kteří cestovali naopak na „nadupaných" bavorácích a dalších drahých a moderních motocyklech. „Potkali jsme jich spoustu, ale viděli jsme i české motoristy až v Srbsku. Všichni z nás byli nadšeni a chovali se k nám obhleduplně," chválil mladík.

„Chtěl bych takové cestování každému doporučit. A je jedno, jestli pojedete na pionýru, na babetě, trabantem nebo jiným veteránem. Je to relaxace a krásný zážitek," doplnil Tomáš Petřík.

Fichtl gang má v současné době 24 členů. „Na Fichtl tour, kterou pořádáme každoročně v červenci, nás jezdí na pionýrech přes dvacet. Za čtrnáct dní máme ´dojezdnou´, kde vymyslíme program na další rok. Zřejmě pojedeme do Severních Čech," uvažoval.

Luboš Řezník nepopíral, že k jízdě do Chorvatska ho motivoval český novinář a cestovatel Dan Přibáň, kterého proslavily jeho expedice, kdy se trabantem vydal jako člen nebo vedoucí výpravy do Jižní Ameriky nebo projel Hedvábnou stezku a natočil o tom filmy. „Je to borec, uznávám ho, ale už to není v současné době ono. Když se mu něco rozbije, nechává si zavážet potřebné věci letadlem. Ale je pravda, že mě jeho film, na který jsem šel do kina, inspiroval. Řekl jsem si: Tak tohle chci!" Další výjezd na fichtlech do zahraničí plánují v roce 2017. „Chceme zvýšit počet jezdců a zatím to vypadá, že zkusíme příště Skandinávii," uvažovalRezník s tím, že bude záležet i na finanční náročnosti. Vyprávěl, že na cestu do Chorvatska si šetřili od roku 2013 a začínali tak, že každý den si dal každý z nich stranou dvě stě korun. „Potom jsme oslovili po internetu některé firmy, obešli jsme v Klučenicích podnikatele," vyprávěl, jak sháněli prostředky na svoji dobrodružnou cestu. Marie Břeňová