Den Země připravují většinou studenti vyšších ročníků víceletého gymnázia. "Letos jsme udělali trochu výjimku, zařadili jsme mezi ně i projekt Vodík, palivo budoucnosti," řekla profesorka Drahomíra Grinová.

A dále to upřesnila: "A to z toho důvodu, že naše škola dostala od nadace Unipetrol grant. Dostali jsme od nich energy box v hodnote 2500 euro. Ten obsahuje pomůcky pro výuku chemie a fyziky, které umožňují vymodelovat třeba větrnou nebo sluneční elektrárnu. Kromě toho tam byla stavebnice modelu auta v poměru 1:10, který museli sestavit a potom se připravovali a ve středu 17. dubna se zúčastnili republikového finále Horizon Grand Prix."

Na soutěži se sešlo 28 týmů a dva dny soutěžily. Sedlčanští studenti soutěžili první den. Jedná se o vytrvalostní závod. Závodníci jezdí s automobilem po určené dráze a po šest hodin a musí jim vydržet palivo. "Měli dvacet bombičkek s vodíkem, které mohli vyměňovat, měli čtyři baterie, protože autíčko jezdí na vodíkový pohon a ten vyrábí energii, která dobíjí baterii," popsala princip závodu pedagožka Grinová a dodala: "Vytrvalost spočívá v tom, že jim pohon musí vydržet šest hodin, což je docela obtížné."

Letos byli Sedlčanští na soutěži nováčky a i v těžké konkurenci, i když neměli žádná velká očekávání, kluci dojeli na desátém místě a z nováčků jako druzí. Tým byl složený ze studentů septimy, a přestože jich mohlo soutěžit pouze pět, vlastní tým byl mnohem početnější.

Podle Grinové přípravě autíčka věnovali mnoho volného času, které montovali a vylepšovali. O víkendech chodili spolu s profesorkou trénovat do tělocvičny. Příští rok budou studenti v oktávě, a přestože v tuhle dobu budou v běhu maturitní zkoušky a vrcholit přípravy na maturitu, chystají se znovu závodu účastnit.

"Byli jsme příjemně překvapeni přátelskou atmosférou a pomocí ostatních týmů, které nám pomohly vyřešit problémy, jenž se nám už na začátku vyskytly," popsal účast v ostravě jeden ze závodníků Tomáš Kosář. "Rozbil se nám přijímač a ovládání vodíkového autíčka. Lidé tam byli soutěživí, to nám také hodně dodalo. Výsledkem jsme nebyli ani moc překvapení, týmy, které vypadaly nejlépe, také potom měly nejlepší výsledky, měly nejlepší auta a zařízení," doplnil.

Také popsal, že začínali o dvacet minut později, protože se rozbil ovladač a následně zjistili, že je rozbitý i přijímač. Ale prý pomohli i ochotní organizátoři. "Jsme spokojeni, skončili jsme druzí jako nováčci a příští rok to bude ještě lepší, to budeme vědět, co a jak, " plánuje Tomáš Kosář.

Dalšími členy týmu byli řidič Tomáš Macháč, druhý řidič Honza Mařík, dva mechanici Martin Machovský a Jakub Benet. Jako fanoušek tým v Ostravě podpořil Jakub Břečka a přípravy projektu se účastnili také Ondřej Chomát a Jakub Kruchna.