Nedávný celorepublikový průzkum potvrdil známý fakt, že ženy nakupují raději než muži a že vyhledávanější jsou velká obchodní centra než malé obchody. Lidé také poměrně často nakupují i e-shopech. O tom, kde budou lidé nakupovat, také rozhoduje, zda je místo dobře dostupné automobilem a je u něj kde zaparkovat. V Příbrami se v roce 2011 opravovalo náměstí TGM a obchodníci z centra, konkrétně z Pražské ulice, si tehdy stěžovali, že jim klesají tržby i počty zákazníků, protože nemají v centru kde zaparkovat. Tehdejší vedení města za to čelilo poměrně silné kritice.

Uzavírka náměstí tehdy trvala asi rok a mnozí obchodníci v centru se obávali o svou existenci. „Lidi nemají, kde zaparkovat a nechodí. Musíme doufat, že po dokončení stavebních úprav se situace zlepší,“ řekl tehdy Deníku zelinář Martin Špak.

Hodně silnou konkurenci mají malí obchodníci i v obchodních centrech na okraji měst, které většina lidí vyhledává pro snadnou dostupnost autem i pro fakt, že nakoupí většinu věcí pod jednou střechou. Ovšem jsou i lidé, kterým velké obchodní domy nevyhovují. „Chodím nakupovat poměrně nerad a do velkých obchodních domů už vůbec ne. Vadí mi neustále přesouvání regálů se zbožím, když si už zvyknu, že pečivo je v jedné části obchodu, tak při další návštěvě je už jinde a musím ho zdlouhavě hledat,“ zlobí se Vladimír Mojžíšek z Příbrami a dodává, že do velkých obchodních center chodí nerad i kvůli hustému provozu aut na parkovištích.

Poměrně vysokým výdejem v rodinném rozpočtu je v Příbrami a okolí i částka vydávaná za dopravu a to jak do zaměstnání, tak třeba do školy, protože vysokoškolští studenti z Příbramska většinou kolej v Praze nezískají a pokud si nenajdou podnájem, tak denně dojíždějí za studiem právě do Prahy. Průměru tak měsíčně za cestování dají i přes tři tisíce korun.

V poslední době se daří i některým restauracím a barům. V posledních měsících si pochvalují tržby i návštěvnost. „Za poslední asi dva měsíce je návštěvnost slušná a i vzrostly i tržby,“ pochvaluje si situaci výčepní z pivního baru U Havlínů v Pražské ulici Zuzana Pomijová.

Jsou ale i lidé, kteří si při nákupech především neodepřou výdaje na své koníčky. „Já poměrně dost utrácím za filmy na DVD. Jsem filmový maniak a moje sbírka má kolem 1600 titulů. Často utrácím za filmy například v síti Levné knihy,“ přiznává Ondřej Dufek.

Mladé rodiny nejvíce peněz vydávají za děti. „Máme dvě děti a tak asi nejvíce dáme právě za věci pro ně. Nejčastěji je to oblečení, protože obě rostou poměrně rychle a pak za hračky. Na třetím místě je pak příspěvek za školku,“ říká Klára Nováková z Orlova.

Naopak starší lidé vydávají asi nejvíce za potraviny, nebo naopak se snaží šetřit. „Já se snažím šetřit peníze na opravu domu a tak asi nejvíce měsíčně vydám za jídlo. To je částka asi kolem čtyř až pěti tisíc,“ konstatuje Josef, obyvatel centra Příbrami, že když si chce udělat radost, tak si koupí nějakou dobrou muziku.

Největší výdaje z potraviny potvrzuje i Blanka Čermáková, která žije sama s manželem. Kromě jídla vydají poměrně značnou částku za benzín pro jejich cesty na chatu a pak investice do opravy této rekreační nemovitosti.