Starosta Sedlčan Jiří Burian na zastupitelstvu v pondělí 11. prosince dokonce připustil, že stavba v příštím roce vůbec nemusí být odstartována. Komise sice vyhodnotila v dvoukolovém výběrovém řízení z šesti původních uchazečů vítěznou firmu, ale zájemce, který neuspěl, má k výsledkům výhrady. Vše ukazuje na to, že se neúspěšná firma obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, která má dohled na veřejnými zakázkami.
„Pokud podnět bude skutečně podán a já se domnívám, že se tak stane, může na tomto úřadu ležet a čekat na prošetření třeba tři čtvrtě roku, protože žádná lhůta na vyřízení neexistuje,“ upozornil starosta. Připomněl, že o řešení autobusového nádraží usiluje vedení radnice od roku 2008. „Dvakrát jsme s žádostí o dotaci neuspěli a nyní, když se nám podařilo získat z Ministerstva pro místní rozvoj ČR prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu významnou 90 procentní dotaci a kdy jsme splnili všechny podmínky, předložili veškeré dokumenty, které vyžaduje metodika a prošli hodnocením tohoto projektu podporovaného Evropskou unií, zase přešlapujeme na místě,“ sděloval spontánně starosta. „Je to ukrutná škoda především pro cestující,“ dodal.
Zrekapituloval, že zhotovitele začali vybírat letos kolem poloviny července. „V polovině října došlo komisí k otevírání obálek. Je 11. prosince a toto dvoukolové výběrové řízení není dokončeno,“ upozornil. Potvrdil, že sice nejnižší nabídka firmy z Litoměřic zněla na 45,6 milionů korun, komise ale došla závěru dát přednost dalšímu uchazeči – sdružení z Benešova a Roztok, která je projekt schopna realizovat za 53,1 milionů korun.
I když by se na první pohled zdálo, že je pro město výhodné ušetřit osm milionů korun, starosta Burian to vidí jinak: „Na jednání výběrové komise jsme detailně zkoumali nejnižší nabídku po jednotlivých položkách, protože se nám cenový rozdíl zdál dost podstatný. Podle dikce zákona jsme požádali litoměřickou firmu o vysvětlení mimořádně nízké ceny. Ta ale rozbor položek nedoložila.“
Závěr nezávislého odborného posudku, který si radnice nechala zpracovat, ukázal, že nešlo o liché obavy a proto uchazeče s nejnižší nabídkou vyřadila z výběrového řízení a vydala rozhodnutí, že dává přednost druhému zájemci v pořadí. Neúspěšný uchazeč podal námitky. Ministerstvo pro místní rozvoj potvrdilo, že postup města byl správný. „A čas běží. V pátek 8. prosince jsme vyřazenému uchazeči odeslali sedmnáct stránek, na kterých jsme podali vysvětlení k jednotlivým bodům,“ sdělil Burian.
Zopakoval, že se obává, že argumenty nepřijme a dá podnět na Úřad na ochranu hospodářské soutěže.
Starosta vysvětlil, že město coby investor musí nejprve celou modernizaci autobusového nádraží uhradit a dotaci obdrží na účet až po kolaudaci a po prověření, zda všechny sjednané podmínky byly splněny. Vysvětlil také zastupitelům, že do doby úplného uzavření výběrového řízení, jim nesmí detailnější kopie spisu poskytovat.
Sedlčanský starosta také sdělil, že do programu byl doplněn bod, kterým žádá přítomné o souhlas s krátkodobým úvěrem u Komerční banky na 55 milionů. Současně vysvětlil, že nesmí být městem a bankou podepsán dřív než bude definitivně uzavřeno výběrové řízení na dodavatele stavby a podepsána smlouva o díle s vybraným zhotovitelem. Součástí úvěrové smlouvy bude i splátkový kalendář. Peněžní ústav by měl peníze, včetně úroků, dostat zpět do deseti dnů po obdržení přislíbené dotace. Jednání zastupitelstva se z celkových 21 jeho členů účastnilo 15. Čtrnáct jich návrh podpořilo, jeden se hlasování zdržel.
Autobusové nádraží – vize
V nové provozní budově mají získat cestující komfortnější zázemí. V klimatizované hale budou například boxy na zavazadla, cyklisté uvítají úschovnu kol. O spojích mají cestující informovat elektronické velkoplošné tabule - podobné, jaké fungují na letišti. Samozřejmostí bude kvalitní sociální zázemí.
Projekt počítá s tím, že zde zůstane zachováno 32 parkovacích míst pro automobily. Autobusy nebudou mít trvalá parkovací místa, ale zastřešené dvě výstupní a šest nástupních zastávek.
Marie Břeňová