Na území bývalého vojenského újezdu je v tuto chvíli vyznačeno 122 kilometrů turistických tras, přičemž z toho 57,4 kilometrů je po asfaltu, což je 47 procent.

Podle postupu prací se otevírala stále větší část území pro návštěvníky. Protože se jednalo o několik desítek let uzavřené území, nebyly zde vyznačeny žádné turistické trasy a další infrastruktura. Místní se sice většinou v lesích vyznají, ale aby po Brdech ztraceně nebloudily skupinky bezradných turistů, bylo třeba trasy vyznačit. Stejně jako na celém území České republiky se toho ujal Klub českých turistů (KČT). 

Na otázku, jak byla příprava značení cest náročná a co všechno se muselo před jejich realizací řešit, odpovídal předseda rady značení Klubu českých turistů Karel Markvart: „Plán jsme dávali dohromady více než dva roky, konzultovali ho s místními znalci, obcemi a zástupci bývalého újezdu. Pak ho musel schválit správce pozemků Vojenské lesy a statky (VLS), Správa CHKO Brdy a příslušné obce - podle jejich požadavků jsme návrh znovu upravovali.“ 

Ilustrační snímek
Policie radí, jak bezpečně zacházet se zábavní pyrotechnikou


Postup při přípravě značených tras upřesnil i vedoucí Správy CHKO Brdy Bohumil Fišer: „Předjednaný koncept naučných stezek a nástupních cest jsme předali jako podklad Klubu českých turistů někdy v září 2015, protože právě turistické značky mohou návštěvníky dovést na naučné stezky. Naučné stezky vzniknou teprve poté, až nám to dovolí Ministerstvo obrany, protože jsou převážně v oblastech s pyrotechnickou zátěží. Návrh KČT jsme pak několikrát projednávali. Je třeba zmínit, že v třemšínských Brdech i v okrajových částech bývalého Vojenského újezdu Brdy již značení bylo před vznikem CHKO Brdy.“

Dále popsal, jak je to s pohybem návštěvníků v CHKO Brdy a pohledem Správy CHKO Brdy na značení turistických cest: „Nejdříve je třeba říci, že pohyb po CHKO Brdy není z pohledu ochrany přírody jakkoliv omezen. Značení turistických cest přináší do volného pohybu návštěvníků koncentraci těch návštěvníků, kteří raději využívají značené trasy, do konkrétních míst.

Na území bývalého vojenského újezdu je v tuto chvíli vyznačeno 122 kilometrů turistických tras (z toho 57,4 kilometrů je po asfaltu, což je 47 %).Zdroj: AOPK

Kliknutím zvětšíte.

Z pohledu ochrany přírody je žádoucí, aby se návštěvníci nekoncentrovali do míst, kde by zvýšená návštěvnost mohla ohrožovat nerušený vývoj chráněné přírody a zároveň, aby návštěvnost byla rovnoměrně rozptýlena na celém území, což schválený návrh KČT respektuje. Hustota značených tras je srovnatelná s jinými CHKO v ČR. 

Co všechno značkaři potřebují ke své práci v terénu, přiblížil Vladislav Sajdl z KČT z Plzeňského kraje: „Značkaři obdrží písemný Značkařský příkaz, kde je přesně popsán jejich úkol, příslušnou turistickou mapu, připraví si potřebné barvy, tedy bílou barvu, vedoucí barvu a zastírací barvu, štětce, drátěný kartáč, pilku, nůžky na větve, ředidlo, šablonu na značky, dle potřeby plechové značky a potom též kladívko a hřebíčky a samolepící značky, které se používají na sloupy s hladkým povrchem. Dle osobní potřeby nějakou svačinu, nápoje a mohou vyrazit do terénu. Barvy, štětce a kartáč se nosí ve speciálních dřevěných nosičích, ostatní v batohu na zádech.“

Noclehárna. Ilustrační foto.
Přichází zima, lidé bez domova vyhledávají přístřeší


O samotném značení Makrvart říká: „ V Brdech značilo a ještě bude značit kolem dvacet značkařských dvojic, každá za den označí čtyři až šest kilometrů trasy. Samozřejmě nové značení je fyzicky náročnější, než prostá obnova už dříve vyznačených tras, navíc je zde potřebná vyšší kvalita a zkušenost značkařů, kteří musí vědět kam a jak každou značku umístit, aby bylo turistům vše jasné a značky je bezpečně vedly terénem. Značit se dá i bez telefonního signálu, ten nepotřebujeme. Stačí solidní mapa.“

Také odpověděl na dotaz, zda se může stát, že se trasa odliší od schváleného návrhu a jak se potom v takovém případě postupuje: „Značkařské dvojice nesmějí vyznačit trasu jinudy, než bylo povoleno. Každá odchylka by se musela znovu projednat a odsouhlasit VLS, Správou CHKO Brdy a obcemi.“ 


Že se ale v CHKO Brdy odchylky od schválené trasy vyskytují, potvrdil vedoucí správy Fišer: „V těchto případech KČT nemá souhlas na značení v daném úseku. V současné době jsme si zmapovali, co je doposud vyznačeno. Například v případě modré značky ze Zaječova nebudeme mít problém s narovnáním ať již ke schválenému stavu nebo s dodatečným souhlasem na skutečný stav.

V případě například označení pramene potoka už to vnímám jako problematické a preferuji narovnání dle schváleného návrhu.“ Dále pokračuje: „Opakovaně jsme upozornili šéfa značkařů pana Markvarta z KČT, že jsou mezi schváleným vedením tras a skutečným stavem nesrovnalosti a vyzvali jej k nápravě stavu. Nejpozději s dokončením značkařských prací prováděných KČT v příštím roce očekáváme, že dojde k nápravě nesrovnalostí.“

Příroda Brd je pestrá.
Vyhláška omezuje vstup do částí CHKO Brdy


Markvart také upřesnil termín dokončení značení turistických tras: „Podle všech dohod a domluv na jaře 2018. Já doufám, že do konce května 2018, záleží též na počasí.“ To platí také pro Plzeňský kraj, jak upřesnil v říjnu Vladislav Sajdl: „Dokončení značení pěších turistických tras v Brdech závisí na dokončení pyrotechnického čištění prostoru, které provádí Armáda České republiky. To by mělo být dle plánu hotovo ještě letos a v tom případě dokončíme turistické značení v roce 2018. Například plánovaná žlutá trasa Dobřív – zámeček Tři Trubky prochází dosud nevyčištěným prostorem a proto zde zatím značit nemůžeme. Stejně tak se jedná o plánované propojení Padrťských rybníků červenou trasou s Třemi Trubkami.“