„Všichni učitelé a učitelky, které nominovali jejich žáci na titul Zlatý Ámos, stojí před porotou, a to tou nejpřísnější, každý den,“ řekl student gymnázia pod Svatou Horou Ladislav Dostál, který stál u zrodu myšlenky Radku Vocílkovou do soutěže přihlásit. „To, že si je děti svou přihláškou do ankety zvolily za své nejoblíbenější vyučující, je vítězstvím už samo o sobě,“ dodal.

To, že Radka Vocílková do finále nepostoupila, samozřejmě studenty příbramského gymnázia zamrzelo a ani ona neskrývala smutek. „Bohužel se na semifinále nešlo příliš připravit, protože nám dopředu nikdo jeho zaměření neřekl, jediné, co bylo možné se inspirovat je loňských kolem a fotkami, které jsme našli na internetu,“ uvedla k přípravě na semifinále Radka Vocílková.

Do letošního 26. ročníku ankety Zlatý Ámos přihlásili žáci a studenti 68 pedagogů. V regionálních kolech nakonec soutěžilo 58 učitelů. Nejvíc přihlášek, devět, přišlo z Prahy, osm ze Středočeského kraje, po sedmi z Ústeckého a Olomouckého kraje. Nulový zájem byl tentokrát v Libereckém a Karlovarském kraji.

V semifinále se však učitelé sami stali porotci. O tom, kdo postoupí do finále, totiž rozhodovali všichni vítězové regionálních kol. Patnáct učitelů a učitelek však nejdřív muselo prokázat, jak jsou se svými žáky provázáni, jak fungují jejich vzájemné vztahy, jak jsou na sebe napojeni.

Děti je do Prahy už nedoprovázely, ale mohly je vybavit třemi věcmi, které by jim pomohly vyhrát a postoupit až do závěrečného finále. Je neuvěřitelné, co jsou děti pro své učitele udělat. Uvařily třeba lektvar vítězství, složily záchranný padák, upekly uzlík buchet, vyrobily papírový kompas, přivezly i dirigentskou hůlku, žárovku nebo třeba metr či trojúhelník.

Všichni semifinalisté ankety Zlatý Ámos se odpoledne zúčastnili slavnostního přijetí u prezidenta republiky Miloše Zemana, jehož součástí byla prohlídka reprezentačních prostor Pražského hradu.