Možná právě proto přilákaly letošní dvě noční prohlídky pro veřejnost takový zájem. „Byl až enormní. Vyhlásili jsme je už loni, ale letos byl zájem větší, než jsme stačili uspokojit," hodnotí pořadatel prohlídek a průvodce Martin Slavík. Běžných denních prohlídek přehrady se za léto zúčastní kolem 900 lidí, na dvě noční prohlídky dorazily necelé 400 zájemců. Ti si z úst výřečných průvodců vyposlechli spoustu zajímavých informací. „V roušce tmy se monumentálnost stavby vodního díla ještě více vyrýsuje, noční osvětlení zdůrazní přednosti tohoto díla, a člověk si rázem uvědomí šikovnost a preciznost našich předků. Noční prohlídka je také obohacena o historii. Málokdo si dokáže představit život bez elektrického proudu, přičemž ještě před 60 lety to ve zdejším regionu bylo dost běžné," zdůraznil hned v počátku prohlídky Martin Slavík.

Orlická přehrada. Většina lidí si představí koupání, vodní sporty, odpočinek u Vltavy. Ale co vůbec o přehradě víme? Možná jen to, že nebýt jí, byl by při povodních pořádný problém. Že zkrátka zadržuje a reguluje průtok vody. Komu ale tyhle informace nestačí, může přijít v hodinách pro veřejnost pro pořádnou dávku zajímavostí obohacenou pohledem do přehradních útrob. Poutavé noční prohlídky si nenechaly o prázdninách ujít stovky lidí, zvláště obdivovatelů monstrózních strojů, hřídelů, turbín a všeho, co vymyslely a vyrobily šikovné české hlavy.

Úprava střední Vltavy má dlouhou a pestrou historii. Již od středověku se datují dílčí pokusy a návrhy na její splavnění. V minulosti byla na Vltavě čilá vorová plavba a doprava zboží na menších lodích, zejména soli, kamene a dřeva. Veškeré úsilí o hospodářské využití Vltavy v té době bylo zaměřeno na voroplavbu a plavbu.

„Co tady dnes poměrně dost dobře funguje, je plavba malá. Loď nebo plavidlo musí mít šířku maximálně 2,5 metru, délku maximálně šest metrů. Tato služba funguje bezplatně. Už od dob Marie Terezie platí plavební zákon, který říká, že každá řeka v České republice musí být sjízdná. Zákon se dodnes dodržuje. Takže, máte-li plavidlo, které splňuje parametry, musíte být splaveni," říká průvodce Martin Slavík a souhlasí s plánem jednoho z mladších posluchačů, že splavit se může i na duši nebo na lehátku. Zákon totiž mluví o plavidle, a tím je i duše od traktoru. „Samozřejmě, když vás chvilku nechají v jedenáctistupňové vodě, hodně lidí si to rozmyslí. Občas tu máme někoho v neckách a podobně," baví posluchače průvodce.

Přehrada měla mít ještě jednu zajímavou stavbu, takovou umělou řeku ve svahu. Měl to být přechod pro lososy, ale v době, kdy se stavěl Orlík, už do českých zemí lososi vůbec nemigrovali kvůli zásahům do krajiny, změnám v proudění vody a jejímu oteplení. „Dnes je losos považován za drahou pochoutku, ale kdybychom se vrátili sem do historie, dověděli bychom se, že páni a kmáni směli jíst lososa maximálně šestkrát týdně," pokračuje průvodce. Losos býval odpadní rybou, která byla dopřána i chudině, oproti dnešku.

Možná by se dalo říct, že podobné totalitní stavby nemyslely na ekologii, ale podle průvodce tu vize kontinuity s přírodou byly od samotného počátku.

Orlická přehrada se původně plánovala na 50 let životnosti a poté se měla údajně zbourat a Vltava se měla vrátit do původního toku. „Údajně proto, že se počítalo s tím, že za padesát let už budeme umět řídit počasí tak, že povodně nebudou a že Československo nebude potřebovat ani místní elektrárnu, protože na zásobení vystačí jedna fúzní elektrárna. Vidíte sami, jak neuvěřitelné představy o budoucnosti naši předci měli. Dnes je doba dynamická, ale tehdy musela být extrémně pokroková. Naštěstí se odborná veřejnost proti zrušení přehrady stavěla negativně a říkala, že její životnost musí být neomezená," ukazuje Martin Slavík směrem k hrázi, kde má v plánu skupince nesmrtelnost stavby dokázat, a to hlavně v elektrárně a v hrázi.

Součástí té poutavější, noční prohlídky můžete být i vy. Ještě jedna taková se letos uskuteční 19. září. Objednat si místa je velice jednoduché, stačí napsat e-mail na pisecko@email.cz nebo vytočit číslo 737506950.

Bez předchozí rezervace není možné se noční exkurze zúčastnit. Pro zájemce z větších dálek není problém zprostředkovat výhodné ubytování. Pořadatelé upozorňují, že noční prohlídka není vhodná pro méně mobilní osoby, kočárky a děti do 6 let.

Víte, že…1. Výstavba vodního díla Orlík byla zahájena v roce 1955. Stavba byla dokončena v roce 1966.
2. Přehrada se svou výškou i objemem zařadila na první místo mezi přehradami Vltavské kaskády, ale i v celých Čechách.
3. Maximální zatápěná plocha nádrže je 2 732 ha, délka vzdutí na Vltavě 68 km, Lužnici 7 km a největším přítoku Otavě 22 km.
4. Před zatopením nádrže byl proveden podrobný průzkum dotčeného území, zabezpečeny hrady Orlík a Zvíkov a řada drobných historických objektů byla přesunuta nad úroveň zátopové čáry např. kostelík v Červené z 12.stol. nebo řetězový most v Podolsku.
5. Přes jezero byly vybudovány nové silniční mosty u Podolska, dva u Zvíkovského Podhradí a konstrukčně výjimečný most Žďákovský. U Červené na Vltavě byl vybudován nový železniční most. Zdroj: www.pvl.cz