„U podobných aplikací je rozšířená realita založena na obrázcích a videích. Někam si namíříte telefon a zobrazí se vám například nějaký objekt zájmu. V našem případě je ale důraz kladen na zvukovou složku a tím klíčovým impulsem je pro nás procházka krajinou,“ předeslal Vojtěch Poláček, ředitel Památníku Antonína Dvořáka.

Myšlenku aplikace inspirovaly procházky samotného Antonína Dvořáka. Ten navštěvoval různá místa v okolí a komponoval svojí hudbu. Podobně se takto mohou nyní návštěvníci muzea přenést do života skladatele a za pomocí aplikace navštívit několik stanovišť, kde se dozví více o Dvořákově tvorbě.

Vojtěch Poláček, ředitel Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbramě u plastiky ze 60. let v zámeckém parku (zdobí ji Dvořákova busta i notový zápis).
Procházka s Antonínem Dvořákem: Památník připravuje mobilní aplikaci s melodiemi

Aplikace nabízí tři základní varianty. První je naučná stezka, která účastníky provede asi pěti kilometrovou trasou s několika zastávkami, kde se dostanete například k vile Rusalka či Rusalčinu jezírku a dalším místům.

Další je dětská stezka, která je o poznání kratší, měří pouze jeden a půl kilometru, a provede děti po nejbližším okolí. Většinou po anglickém parku, který je součástí areálu památníku.

Dětská stezka se od té naučné liší nejen délkou, ale i tím, že je podána více zábavněji. „Obsahuje různé hry, aby to ty děti více bavilo,“ poznamenal ředitel.

Třetí část aplikace se nazývá Říše zvuků a nabízí kolem 30 bodů, které lze navštívit. „Není zde nějaké chronologická linka, jako je například v naučné stezce. V Říši zvuků jde spíše o množství těchto bodů, které sbíráte tak trochu jako pokémony. Výsledkem je zvuková skládanka, jež si lze poté souvisle přehrát,“ vysvětil Poláček s tím, že zdrojem aplikace jsou různé historické prameny i svědectví místních obyvatel.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Za aplikací, pro jejíž grafické rozhraní se staly předlohou mariášové karty, neboť Antonín Dvořák byl vášnivým hráčem karetní hry darda, kterou rád chodil hrát do bývalé hospody U Fenclů, stojí pražské studio Yord. Vývojáři si po zadání stanovili tři cíle. „Hlavně vtáhnout uživatele do příběhu. Dále pak nenásilnou formou předat edukativní informace o Antonínu Dvořákovi a s pomocí herních prvků udržet pozornost uživatelů,“ popsala kreativní ředitelka společnosti Gaby Sittová.

Aplikace je volně ke stažení jak pro zařízení s operačním systémem Android, tak i pro majitele iPhonů a iPadů. K dobrému zvukovému prožitku je doporučeno použít sluchátka. V památníku si lze přístroj i zapůjčit.

Příležitost zavzpomínat na v červnu zesnulého výtvarníka Lubomíra Peška nabídne výstava.
Památník Vojna připomene odkaz zesnulého výtvarníka Luboše Peška

Vývoj aplikace stál zhruba 870 tisíc korun s DPH a trval půl roku. Projekt podpořil Středočeský kraj.