Stojany v obchodech jsou plné novoročenek různých druhů a cen. Od úplně obyčejných a cenově dostupných až po takřka umělecká díla pro náročné, kteří se rádi blýsknou. Jsou společnosti, které rozesílání novoročenek považují za nenahraditelnou tradici, a tím pádem využívají různých množstevních slev.

„Stále posíláme novoročenky v tištěné formě. Letos je to okolo tří set kusů. Dokonce zůstáváme na stejné ceně jako v předcházejících letech díky slevě, kterou jsme dostali od jedné brněnské tiskařské firmy,“ řekla mluvčí příbramské nemocnice Monika Boušková. Kromě přání do nového roku dala Oblastní nemocnice Příbram svým pracovním partnerům i vlastní kalendář.

„Kalendáře byly vyhotoveny v počtu pracovníků, a ještě k tomu asi sto padesát kusů navíc pro naše partnery. Myslím si ale, že peníze by měly jít na důležitější místa než do novoročenek,“ dodala Boušková s tím, že pokud by měla cena překročit plánovaný limit, obrátila by se nemocnice na jinou tiskařskou firmu.
 
Příbramské firmy se podle zjišťěných informací rozesíláním papírových novoročenek v současnosti příliš nezabývají. „Je to zbytečné vyhazování peněz, ale musíme se přizpůsobit,“ přiznal výrobní ředitel příbramské teplárny Jaroslav Hrabec. Prý letos poslali asi padesát kusů těch nejlevnějších přáníček.
Některé společnosti udržují tento zvyk už jen sporadicky. Podle Václava Turečka z obchodního oddělení příbramského Halexu je to záležitost sice drahá, ale nutná. „Vím, že jsme rozeslali tři sta kousků, ale o cenu jsem se nezajímal,“ řekl Tureček.
 
Existují i jiné způsoby poděkování pracovním partnerům za spolupráci. „My rozvážíme dárečky raději osobně,“ prozradila Deníku sekretářka firmy Sedláček. Pokud někoho děsí, kolik času bude muset strávit výběrem, nakupováním a psaním, cenou za známky a v neposlední řadě i odesláním, je tu další řešení. Naskýtá se možnost ušetřit se takovýchto překážek a popřát v podobě elektronického přáníčka.
 
„Zvykli jsme si posílat novoročenky elektronickou poštou. Je to pro nás tím pádem levnější než dřív. Samozřejmě posíláme papírová přání tam, kam se s elektronikou nedostaneme,“ uvedla Daniela Zídková z Ravaku.
 
Elektronické pohlednice či přání jsou stejná jako jejich papírové protějšky. Liší se vlastně jen tím, že je lze poslat pouze virtuálně. Mohou mít podobu klasického obrázku s textem či se pohybovat. Na rozdíl od papírových pohledů či přání nikoho nestojí odeslání těch virtuálních ani korunu, tedy kromě poplatků za připojení k internetu. Ani to však nepomůže tomu, kdo prostě počítač nevlastní a drží se klasického posílání pohledů jako každý rok.
„Kupuji vánoční pohledy každý rok. Sice se známky každým rokem zdražují, ale je to zvyk,“ řekla Marta Šedivá z Příbrami.
 
Nakoupení deseti pohledů a známek vyjde letos přibližně na stovku. Poštovní známka na pohled, dopis a novoročenku stojí 7,50 Kč. V příštím roce se má cena známky na pohled, dopis a malé přání vyšplhat na deset korun, cena známky na velké přání má vyjít na jedenáct korun.