„Snažíme se se stěžovateli vždy problém rozlousknout, zjistit, jestli se skutečně pacientovi nedostalo služeb, které potřeboval, a následně mu nějak pomoci. Pozice ombudsmana celý proces řešení problémů zrychluje. Výrazně k tomu přispívá také moje funkce senátora a člena vedení Středočeského kraje. Jako takový mám snazší a rychlejší přístup k potřebným informacím. Pokud by to řešili sami pacienti, trvalo by to určitě déle,“ řekl Marcel Chládek, který jako pacientský ombudsman poprvé navštívil Příbramáky. „Lidé přicházejí s různými problémy, často se týkají například i problematiky invalidních důchodů,“ doplnil Marcel Chládek.

V případě invalidních důchodů je úskalí v tom, že postižený dostává v případě více omezení peníze pouze za to nejhorší, postižení se tedy nesčítají. Mnohdy se tak může stát, že pacient nesplní podmínky pro přidělení plného invalidního důchodu, i když má i další omezení, které mu znemožňují vést normální život. „Myslím si, že zde je velká díra v zákoně,“ dodal ombudsman Marcel Chládek.

Mezi Příbramáky byl o osobní schůzku s pacientským ombudsmanem velký zájem. Organizátoři nakonec nemohli ani vyhovět všem žadatelům. Přítomný byl také právník a prezident svazu pacientů, pro případ, že by člověk potřeboval získat radu od odborníka třeba v právních otázkách, kdy si například sám právníka dovolit nemůže. Díky smlouvě s jednou pražskou nemocnicí je možné uskutečnit i potřebná vyšetření.

„Ombudsman je pro lidi takovou další možností, pokud si potřebují někde stěžovat a nepřipadá jim vhodné řešit problém přímo v konkrétním zdravotnickém zařízení,“ uvedl Stanislav Holobrada, ředitel příbramské nemocnice.

„V každé nemocnici jsou problémy. Osmdesát procent stížností se většinou týká špatné komunikace mezi pacienty a zdravotnickým personálem. Existují ale také případy, kdy si stěžují například pozůstalí obviňující lékaře za zanedbání povinností. Zjistil jsem, že řada lidí potřebuje alespoň aby někdo jejich problém vyslechl, protože toho se jim příliš nedostává,“ uzavřel senátor Marcel Chládek.