„Oslovili mě ze Spolku pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera (SOPK), kde mají stejný problém, a já se k nim přidal," uvedl Jan Mára.
Členové SOPK zahájili své protesty proti vodním skútrům už loni, kdy začala platit novela zákona, která umožnila pohyb skútrů na Slapech a na Orlíku. „Obrátili jsme se na Ministerstvo dopravy a pak na poslance a senátory, ale bezvýsledně," uvedl předseda SOPK Petr Závada.
Den poté, kdy na Orlíku po nájezdu vodního skútru na pramici zahynula osmnáctiletá dívka, poslali otevřený dopis předsedovi vlády ČR Bohumilu Sobotkovi. „Každému, kdo jen trochu zná podmínky na rekreačních vodních nádržích Slapy a Orlík, muselo být jasné, že podobné tragédie jsou jen otázkou času… Vyhláška umožňuje, aby v těchto rekreačních oblastech sdílely vodní plochu vodní skútry dosahující rychlosti sto kilometrů za hodinu s ostatními nechráněnými plavci a plavidly…," píše se mimo jiné v otevřeném dopise.
„Pan premiér nás příjemně překvapil. Pověřil ředitele poradců a poradkyň předsedy vlády Vladimíra Špidlu, aby s námi vše projednal. Musím přiznat, že v nás vzbudil naději," uvedl Petr Závada.
O společný postup s obcemi okolo přehrady se snaží Spolek pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera (SOPK) od loňska. „Starosta Jan Mára nás podpořil už před rokem a s ním všichni starostové přilehlých obcí svými podpisy, když jsme posílali dopis na ministerstvo dopravy, který však zůstal bez odezvy," vysvětlil předseda SOPK Petr Závada. Loni spustili také internetovou petici. K tragické události došlo 10. července na Orlíku podle něj zbytečně.
„Respektujeme, že každý má nárok na to se bavit, ale svou zábavou nesmí ohrožovat životy ostatních. Na silnicích je to trochu jiné – dopravu na nich potřebujeme a vstupujeme tam vědomě do rizika. Vodní skútry jsou ale jenom pro zábavu," dodal Petr Závada, kterého těší vstřícná reakce Úřadu vlády ČR.
V otevřeném dopise premiérovi navrhují legislativní změny. Mezi nimi je například vyloučení provozu vodních skútrů v exponovaných rekreačních oblastech do doby úplného vyšetření nedávné tragické události na Orlíku. Dále pak vrátit omezení rekreační motorové plavby minimálně na stav platný před 15. dubnem 2015. Také například navrhují znovu posoudit klasifikaci vodních nádrží Slapy a Orlík jako dopravně významné vodní cesty.
Internetovou petici na Omezení provozu motorových plavidel na Orlické přehradě, jejíž autorkou je Klára Pešková, podepsalo už téměř 1200 lidí a podpisy stále přibývají.