Policie nabádá řidiče ke zvýšené opatrnosti. Motoristé sami by si měli dát před cestou také pozor především na to, jestli mají v autě kvalitní nemrznoucí směs, aby se nedostali do problémů.

Na Příbramsku už v úterý zkomplikoval mráz život stovkám lidí z Příbrami V, sídliště Drkolnov a obce Žežice, kteří se ocitli na dvě hodiny bez dodávek pitné vody kvůli prasklému přivaděči.

Mráz může nemile zaskočit i hasiče. Takový případ se stal před časem na Vysočině, kde hasičům při hašení požáru rodinného domku vypovědělo službu kvůli silnému mrazu čerpadlo. Jednotka pak musela přivolat náhradní cisternu. Hasiči musejí v těchto dnech pravidelně čerpadla odvodňovat a potrubí udržovat v suchu.

„Při zásahu ve velkých mrazech se něco podobného může stát. Tomu se nedá zcela zabránit,“ řekl František Polák, velitel zásahové jednotky dobrovolných hasičů v Rožmitále pod Třemšínem. Podle Poláka není problém s vodou v cisternách parkujících v garáži. „Tam se neustále temperuje, v chladiči je nemrznoucí směs a při velkých mrazech se dá nalít k tomu určená směs i do paliva. Při velkých mrazech může být problém až při výjezdu. Částečně se tomu dá zabránit zabalením armatur a voda se musí nechat volně protékat. Ale při extrémní teplotě se zamrznutí nedá zabránit. Voda může zamrznout ve vodním děle a to pak praskne. Ale za dvacet let praxe se nám nic podobného nestalo,“ dodal hasič.


Podobně na otázku, jak zabránit zamrznutí vody v cisterně, reagoval i Jiří Heinrich, ředitel profesionálního hasičského záchranného sboru v Příbrami. „Když je minus 20 nebo ještě větší mráz, nedá se zamrznutí prakticky zabránit. Zásadou je, aby stále proudila voda. Při výjezdu je voda v cisterně v pohybu, zrovna tak, když proudí v armatuře při hašení požáru. Při extrémních mrazech ale armatura může zamrznout. V takovém případě se povolá k místu zásahu jiné vozidlo. S tím se nedá nic jiného dělat,“ popsal Jiří Heinrich.