Kraj už nechal vypracovat projekt zabezpečení skály. Podle něj by celková sanace vyšla na 60 milionů korun. O finanční spoluúčast na zabezpečení masivu požádá kraj státní podnik Lesy České republiky. Na jeho pozemcích totiž skála leží. „Doufáme, že se nám podaří domluvit se státním podnikem na spoluúčasti. Je to vysoká částka, kterou kraj není schopen sám zaplatit,“ řekl mluvčí krajského úřadu Martin Kupka.

Zabezpečení skály by mělo být podle projektu, který nechal kraj zpracovat, velmi důkladné. V první fázi by měla být zhruba 100 metrů dlouhá část skalního masivu očištěna od všech úlomků a nečistot, mechanicky by se odstranily i větší převisy. Na očištěnou skálu by se poté nastříkala směs betonu, která vyztuží nebezpečné skalní bloky, a stěna by se překryla pletivem. „V horní části skály by pak měl být plot, který by zachytil padající kamení z lesa a u paty silnice zeď, která zabrání úlomkům, aby se dostaly na silnici,“ doplnil Martin Kupka.

Ze silnice spojující Sedlčany, Slapy, Nový Knín a další města středního Povltaví s Prahou se předloni po přívalových deštích uvolnily skalní bloky. Při pádu jen náhodou nikoho nezranily. Sanace masivu tehdy přišla kraj na dva miliony korun. Rozsáhlé zabezpečení by tentokrát mohla zkomplikovat ohrožená rostlina hvozdík sivý, která na skalách mezi Štěchovicemi a Davlí roste. Podle vyjádření botaniků by se mohla ze skal přesadit na jiná místa v Povltaví. Je k tomu ale nutný souhlas vlády

Kameny způsobily za rok už zhruba stovku kolizí

- Patnáctikilometrový úsek silnice mezi Štěchovicemi a Davlí nazývají lidé silnicí hrůzy. Padající kamení tu za poslední rok způsobilo už nejméně stovku drobných kolizí.

- Co se tu stalo minulý týden? „Ze skály sjelo větší množství drobnějších kamenů, břidlice s ostrými hranami. Dvě auta před nimi už nestačila zabrzdit. Jeden z řidičů, který najel na kámen, měl u auta proraženou olejovou vanu, druhému kámen rozbil přední sklo. Oba vozy měly proražené pneumatiky,“ informovala starostka Štěchovic Miloslava Vlková.