Nehoda se stala časně ráno na hřišti ve Staré Huti, kde policejní vrtulník s lékařem a záchranářem na palubě přistával, aby jeho tým pomohl vážně zraněnému muži sraženému vlakem. Toho však poté, co pilot zachytil vrtulí o kovovou konstrukci a helikoptéra havarovala, musela do nemocnice dopravit sanitka.

Značně poškozený stroj zůstal na místě až do odpoledne, kdy jej jeřáb naložil k odvozu. Ještě předtím, hned po ohledání místa, ale ve Staré Huti pracovali technici, jejichž úkolem bylo vymontovat zdravotnické vybavení a zajistit jeho okamžitou instalaci do jiného vrtulníku policejní letky.

Fungování letecké záchranky je v regionu kolem hlavního města nadále plně zajištěno. Policie má na své letecké základně v Praze vyčleněny po potřeby záchranné služby ještě dva další stroje stejného typu. Podle sledování údajů z takzvaných odpovídačů, které sleduje česká fanouškovská databáze vrtulníků Helidat.cz, byly oba během víkendových dnů v provozu.

Příčinu a okolnosti havárie nyní vyšetřují středočeští policisté,“ uvedla k události ve Staré Huti Eva Kropáčová z policejního prezidia. Ta také připomněla, že hmotná škoda bude vyčíslena v příštích dnech. Prozatím pouze konstatovala, že je „značná“. O nový stroj nicméně nešlo. Registrace OK-BYB prozrazuje, že tento vrtulník značky Eurocopter, typu EC EC135 T2+, létal v policejních službách od roku 2004 (téhož roku byl i vyroben). Půl druhé tuny vážící „té dvojky“ slouží u Letecké služby Policie ČR od roku 2003.

Vrtulníky se sanitním vybavením, které provozuje Letecká služba Policie ČR, startují z ruzyňské základny velmi často právě do Středočeského kraje. „Pražský“ vrtulník s volacím znakem Kryštof 01 dlouhodobě míří do středních Čech zhruba v 90 procentech případů. Kvůli schopnosti zajistit za takzvaného letového počasí 24hodinový provoz – tedy i v noci – však mohou být vysílány i kamkoliv v rámci republiky. To platí i v případech velkých malérů nebo kumulace událostí, kdy je třeba nasadit větší počet strojů a letět na pomoc posádce, jež pokrytí své svěřené oblasti zajišťuje standardně. Podobně mohou ve středních Čechách zasahovat i vrtulníky z okolních krajů.

Pro další regiony je činnost letecké záchranky zajištěna různě: vedle policejních vrtulníků slouží i stroje armádní či soukromých společností. Letecká posádka záchranné služby bývá vysílána na pomoc lidem ve vážném, zpravidla život ohrožujícím stavu; typické je nasazení právě na místě, kde došlo k těžkému úrazu. Uplatňuje se také na místech se špatnou dostupností pozemní cestou.

K úkolům ale patří také přeprava pacientů mezi nemocnicemi, pokud je na specializovaném lékařském pracovišti nutné neodkladně provést závažný život zachraňující úkon nebo se objeví požadavek na zajištění mimořádně šetrného přemístění. Helikoptéry také mohou zajistit rychlý transport orgánů určených k transplantaci, případně i přesun lékaře-specialisty.