Jedná se o čtyři polní cesty realizované v katastrálním území Tochovice. Výstavbu prováděly stavební firmy, které vzešly z výběrového řízení. Se všemi vybranými firmami již pozemkový úřad v minulosti spolupracoval, a tak i přes některé počáteční komplikace s navrženými změnami vrstev, lze spolupráci hodnotit kladně. Kontrolu provádění staveb zajišťují nejenom pracovníci pozemkového úřadu, ale velmi se nám osvědčil i výběr kvalitního stavebního dozoru.

 

Skutečností je, že cesty mají v rámci prováděných komplexních pozemkových úprav specifické postavení. Na rozdíl od samotných geodetických a projekčních prací, které jsou součástí KPÚ, je realizace cest jednou z věcí, která je patrná na první pohled každému. Jejich výstavba tak většinou probíhá pod kontrolou široké veřejnosti.
 
Jelikož díky socializaci vesnice zůstala v krajině po původních cestách pouze torza a mnohdy ani to ne, je snahou navrátit do krajiny její přirozenou funkčnost, zamezit erozi a především zpřístupnit pozemky. Výstavbou polních cest v katastrálním území Tochovice jsme se pokusili právě o obnovu komunikací, které budou opět sloužit nejenom vlastníkům přilehlých pozemků, ale které více či méně slouží i obecním zájmům jako například cyklistům, turistům apod.
 
Abychom ale byli konkrétní, pokusíme se stručně popsat jednotlivé stavby.
 
Jako první jsme začali v červnu 2006 s výstavbou dvou polních cest, které vedou souběžně z obce Tochovice. Cesta s označením RCH3 vede z Tochovic směrem k obci Modřovice. Stavěla ji firma SWIETELSKI stavební s r.o., je dlouhá 1,520 km. V celé délce je živičný kryt – asfaltobeton. Druhou cestou vedoucí z obce Tochovice směrem do Třebska byla cesta s označením NCH21. Cestu realizovala firma STRABAG a.s., je dlouhá 1,472km, v celé délce asfaltobetonová. Obě cesty byly kolaudovány v září 2006 a následně předány obci Tochovice. Nutno přiznat, že v současné době se veřejnosti uvedené stavby musí jevit jako neúplné. Je to zapříčiněno tím, že realizace se může provádět pouze v katastrálních územích, kde již proběhly komplexní pozemkové úpravy, proto jsme byli nuceni obě cesty ukončit na hranici katastru Tochovice, a tak v současnosti obě cesty končí uprostřed polí. Není to však konečný stav, již v současné době se připravuje otevření KPÚ v Třebsku a výhledově i v Modřovicích. V budoucnu tedy dojde k propojení výše zmíněných obcí.
 
V roce 2007 pak byly postaveny další dvě cesty, a to cesta s označením RCV 34 v délce 517 m, s povrchem z penetračního makadamu, vedoucí od komunikace Tochovice – Hořejany od kapličky směrem k hrázi malého rybníčku. Cesta byla realizována firmou LESOSTAVBY Třeboň a.s.. Druhá cesta s označením RCV 32 má délku 464m, povrch penetrační makadamem byla postavena firmou PROXIMA stavební společnost spol. s r.o.. Cesta se napojuje na komunikaci III. třídy Tochovice – Ostrov a jejím vybudováním došlo ke zpřístupnění nejenom okolních zemědělských pozemků, ale i oblasti Zámeckého rybníka.
 
Celkem byla vyčerpána z fondů EU na tyto stavby celková částka ve výši 20.758.680 Kč, kdy započítáním ostatních investičních nákladů hrazených z prostředků státního rozpočtu došlo k převedení na obec Tochovice jistě nemalé investice ve výši 22.219.868 Kč.
 
Z výše uvedených výsledků lze snadno vyvodit účel a smysl využití finančních prostředků, který je nezpochybnitelný, a naopak ve srovnání s jinými dotacemi naprosto prokazatelný a pro každou obec jistě přínosný. Tato investice má širokou možnost využití pro obyvatele venkovského regionu, zemědělce, vlastníky a všechny správce pozemků a zařízení. Mimo to umožňuje plnit funkci péče o krajinu a otevírá možnost čerpání dalších dotací na půdu. V neposlední řadě pozitivním jevem je i vliv na životní prostředí, krajinný ráz s jeho kulturně historickou funkcí, ochrana půdy a vody v rámci zemědělského půdního fondu.
 
Pozemkový úřad Příbram proto připravuje na období let 2007 až 2013 další projekty v rámci nového programu EAFRD.
 
Jsme přesvědčeni, že touto činností pozemkové úřady přispívají nejenom k využívání finančních prostředků z fondů EU, ale především k obnovení cestní sítě v regionu a zvýšení ekologické stability a propustnosti krajiny, o čemž právě zmiňované stavby jistě každého přesvědčí.