Návštěvníci, ale i Příbramáci podle nich kupují nejčastěji jen základní věci – oplatky, pohlednice s poutním místem či malované obrázky. „Denně tu i v sezoně projde asi patnáct až dvacet lidí, což je opravdu velmi málo,“ řekla Miroslava Janotová. Stánků je na cestě k bazilice otevřeno průměrně asi šest až sedm.

„Dříve sem například hojně jezdili slovenští, němečtí i rakouští turisté, ale dnes už to zdaleka není v takové míře jako před pár lety,“ uvedla Janotová. Na vině je prý celá řada faktorů. Jedním z hlavních důvodů může být to, že se dnes mladí lidé nijak masově k víře nehlásí, a tudíž je nezajímá ani tento prodejní artikl.

„Naše generace postupně stárne a vymírá a mladí o to už nemají zájem,“ řekla majitelka, která svůj stánek vede už dlouhých třicet let. „V areálu Svaté Hory také chybí pítka s vodou, u kterých by se turisté mohli osvěžit v horkých letních měsících. Často se nás ptají, kde si mohou načepovat vodu nebo si
třeba jen opláchnout ruce. My jim bohužel vždycky musíme vysvětlit, že tady žádné podobné zařízení není,“ uvažuje další prodejce o tom, co by mohlo přispět ke zvýšení návštěvnosti a vylepšení jejich tržeb.

Majitelé stánků poukazují také na to, že lidé s handicapem nebo staří lidé mají velký problém dostat se do prostoru samotné baziliky. „Nikde zde nejsou bezbariérové přístupy, které mají usnadňovat vstup na toto místo. Jezdí sem například lidé z Ústavu sociální péče v Lochovicích. Bezbariérový přístup by těmto lidem moc pomohl,“ tvrdí Miroslava Janotová. To jsou prý všechno důvody, které provozovatelům nepřidají.

Stánkaři teď doufají, že srpen bude lepší a turisté, na kterých je jejich živnost závislá, zavítají na Svatou Horu alespoň o pouti, která se uskuteční přibližně v polovině příštího měsíce.