„Rodiče se mohou svobodně rozhodnout třeba až v den nástupu do školy, že své dítko dají do druhé školy. Je to jejich rozhodnutí a jejich právo," říká ředitel 1. ZŠ Sedlčany Libor Novotný.

Zákon nemyslí 
na sankce

Rodiče, kteří z jakýchkoliv důvodů nemohli v uvedený den nebo ve vymezené tři hodiny k zápisu s dítětem přijít, nic neriskovali. „Po dohodě se školou se mohou dostavit dodatečně, což se děje každý rok," připustil ředitel.

Jaroslav Nádvorník, ředitel 2. ZŠ Propojení, upozornil na jeden nešvar, s kterým se však zatím sám nesetkal: „Pokud se dítě zapíše na konkrétní školu, počítá vedení s tím, že k nim v září nastoupí. Zákon ale nemyslí na sankce v případě, že se dítě zapíše do víc škol najednou. Například v Praze se to údajně zneužívá."

S vyřízením odkladu neotálet

„Zapsali jsme 62 prvňáčků, zatím pět požádalo o odklad, respektive jej zvažují," informoval dále Jaroslav Nádvorník s tím, že považuje za důležité, aby rodiče odklad školní docházky vyřídili do konce května, jak stanoví zákon.

Otálet s rozhodnutím by neměli prý příliš dlouho, protože informaci potřebuje znát jak škola, tak mateřská školka. „Pokud by se rozhodli později a děti do školy nenastoupily, nebude mít pro ně ředitelka v mateřské škole již místo," poukázal na riziko Nádvorník a dodal, že k odkladu je třeba nejen vyjádření dětského lékaře, jak stačilo dříve, ale také odborného pedagogického zařízení – pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče nebo odborného psychologického či diagnostického zařízení. A co by měli rodiče před zápisem děti naučit? „Umět se o sebe v určité míře postarat. Vydržet se chvíli soustředit. Nebát se cizího prostředí. Ostatní se naučí ve škole," míní Libor Novotný.

Ředitel školy Propojení upozorňuje, že při zápisu se posuzuje především celková vyzrálost dítěte, hlavně sociální. Zároveň dodává, že je ale obvyklé, že se zkoumá vyspělost dítěte po stránce grafické, základních početních operací, zkoumá se vyspělost časoprostorové orientace. Záleží na jednotlivých učitelkách, zda kvalitu řeči vyzkouší na odpovědích dítěte, na básničce nebo na písničce…

Čau, řediteli!

Navíc ředitel Nádvorník přidává příhodu, co všechno se může u zápisu stát:

„Stalo se mi, že mě dva kluci, kteří se během zápisu očividně dobře na chodbě bavili, pozdravili ve stylu: ´Hele, to je ředitel. Čau, řediteli!´ U zápisu to beru. Pokud by se situace opakovala v září, určitě bych si s nimi promluvil. Úcta k autoritě je základní předpoklad školy. To ovšem neznamená, že by k nim autorita neměla být laskavá."

Upozornil, že rodičům budoucích prvňáčků byla určená ve čtvrtek před zápisem schůzka, kde jim mimo jiné sdělil, že škola potřebuje, aby přišly do školy děti vychované. „Prvotní úkol školy je vzdělání. Dítě musí nejen rozumět, ale vykonat pokyn nebo příkaz. Tím samozřejmě nemyslím vojenskou výchovu, žáci jsou nadšeni, když se s nimi hovoří otevřeně, když je legrace, když si mohou vybrat…, ale aby děti v tomto věku rozhodovaly o mnohém, o čem nemají páru – tím si rodiče na sebe šijí bič. Jejich nedůslednost, pseudopedagogická tvrzení, kterými maskují lenost, je někdy zarážející," tvrdí ředitel Nádvorník.

Marie Břeňová