Informace o dopravním terminálu nejsou sice součástí hlavního programu zářijového jednání zastupitelstva, dá se ale předpokládat, že o budoucí podobu nádraží se budou zastupitelé zajímat. Radnice také musí s dopravci domluvit náhradní stání na dobu nejméně půl roku.

„S největší pravděpodobností budou dočasné nástupní a výstupní stanice ve Zberazské ulici,“ uvedl místostarosta Sedlčan Miroslav Hölzel s tím, že přibližně na šest měsíců to bude znamenat pro cestující nižší komfort.

S přibližným časovým plánem rekonstrukce byli seznámeni členové městské rady v srpnu. „Byli informováni o tom, že akce je nyní ve fázi výběrového řízení, kdy jsou vybírány firmy s kvalifikačními předpoklady. Přihlásilo se jich šest a podle informací všechny firmy splňují zadané podmínky. Nyní budou předkládat konkrétní nabídky na realizaci stavby,“ sdělil Hölzel.

Kardinál Dominika Duka sloužil mši v Příčovech.
Kardinál Duka v Příčovech zavzpomínal na setkání se Svatou Horou

Na zastupitelstvu bude, aby schválilo vysoutěženou nabídku, její cenu a úvěr. To se však do 18. září administrativně nestačí. Dotace byla odsouhlasena ve výši 45 milionu korun, rozpočtové náklady jsou přibližně 55 milionů korun, včetně daně z přidané hodnoty.

„Při výběrovém řízení počítáme, že by se cena mohla snížit,“ připomněl Hölzel, podle něhož je reálné, že stavba by mohla být zahájena v listopadu a dokončená v závěru července příštího roku.

Zahájení výstavby dopravního terminálu může zkomplikovat počasí. Modernizované autobusové nádraží má podle vizualizace dvě zakryté výstupní stanice a šest nástupišť. Zůstane na něm zachováno 32 parkovacích míst pro automobily.

„Součástí bude zakrytá odbavovací hala s odpovídajícím sociálním zázemím pro cestující, úschovnou zavazadel a kol. Důležité je, že hala bude vytápěná a lidé se budou mít kde ohřát nebo schovat před deštěm,“ dodal sedlčanský místostarosta.

Sedlčany čekaly na opravu autobusového nádraží roky, zatímco jiná města mají tuto velkou investici už za sebou.

Například Příbram. Rekonstrukce tamního autobusového nádraží byla Obcí architektů a Českou komorou architektů vyhodnocena jako jeden z nejúspěšnějších projektů roku 2010. S rekonstrukcí terminálu za 63 milionů korun město začalo v říjnu roku 2008. Opravu dotovala 58 miliony Evropská unie. Lidé mohli sledovat různé fáze stavby, spojené i s dopravními omezeními.

Jeden čas dokonce autobusy meziměstských linek odjížděly ze stání na parkovišti u vlakového nádraží a cestující na ně čekali na improvizovaných můstcích. Po dokončení venkovní části však začali dopravci využívat nových zastávek.

Rožmitálský zámek je dominantou města, bohužel chátrající.
Rožmitálem koluje petice za záchranu zámku

Nakonec začal provoz i v samotné hale, která vyrostla po zbourané původní budově sloužící spíše jako útočiště bezdomovcům či opilcům než cestujícím.

Oblast nádraží patřila alespoň do jeho rekonstrukce mezi lokality s větším výskytem kriminality. Lidé se báli večer a v noci chodit okolo. Statisticky jde o místo s větším počtem například krádeží věcí z vozidel. Postupně se tato situace ale změnila. Nové nádraží dostaly na starost technické služby. Z poplatků za vjezd autobusů (20 korun za jeden) platí náklady spojené s údržbou a provozem nádraží. Ze svého rozpočtu tak doplácejí minimální část.

Poplatky vybírané za vjezd na nádražích v jiných městech se liší. V případě menších měst může jít o deset korun, v Praze se naopak částka může vyšplhat i přes 100 korun za jeden vjezd.

„O poplatcích za vjezd slyším prvně, docela mne to překvapilo. Na druhou stranu dvacet korun není zas tak moc,“ řekl Deníku Luboš Vítek z Příbrami.

M. BŘEŇOVÁ, M. LIŠKOVÁ