K aktuálnímu vývoji situace se vyjádřil starosta Tomáš Havlíček: „Zatím se přiznám, že se víc mluví, než koná. V podstatě změna systému na náměstí v Novém Kníně je historická záležitost. Už za totality tady vždy autobusy stály, překážely, lidé nadávali, na druhou stranu jsme ta vesnička středisková, kde autobusy musí nějakým způsobem být. Končí tady několik linek z Prahy a Příbrami, potom tu jezdí místní obslužné linky, které objíždějí vesničky, a vozí lidi na nákup, do práce a děti do školy. A pochopitelně, kde jinde by měl ten člověk vystoupit, než uprostřed města, kde je škola, prodejny, pošta a radnice.“

V návrhu zveřejněné studie je mimo jiné řešena otázka parkování. Parkování je problém ve všech městech v příbramském regionu, v Novém Kníně stejně tak jako v Dobříši nebo v Příbrami.Část aut u nákupních center patří lidem, kteří tam ráno zaparkují a pak odjedou do Prahy do práce.

Jak uvedl Tomáš Havlíček, to samé platí i v Novém Kníně. Pán z Chotilska přijede do Nového Knína, tady ostaví auto, jede do Prahy autobusem. Podle jeho odhadu asi třetina rodičů vozí dítě osobním autem až ke škole. Ráno v půl osmé na náměstí přijíždí několik autobusů, takže se tam pletou chodící děti, přijíždějící autobusy a přijíždějící rodiče. Někteří řidiči či řidičky uprostřed odstaví svoje auto, odvedou dítě do školy a vrátí se k autu. Cílem rekonstrukce je, aby lidé, kteří parkují na náměstí celý den, stáli jinde. Probíraných možností je několik, například jedna z nich na místě původní čističky.

V návrhu řešení, které zatím mohou občané města připomínkovat a které lze najít i na webových stránkách města, zůstanou dvě možnosti parkování na náměstí. V dolní části náměstí pod kostelem by byla možnost krátkodobého parkování do 15 minut pro odvoz dětí do školy. V prostoru před kostelem budou umístěné mobilní květináče s okrasnou zelení. V těchto místech bude zákaz vjezdu osobních automobilů z důvodu parkování autobusů.

V horní části náměstí před radnicí by byl prostor pro střednědobé parkování na 2 až 3 hodiny, kdy se plánuje 30 minut parkování zdarma a poté na parkovací automaty, kolem kašny by byla klidová část s komunikací pro pěší.

„Zatím bych řekl, že to malinko zamrzlo, jednak jsme si mysleli, že odezvy občanů budou větší a druhak parkování není jednoduché vyřešit,“ popisuje četnost reakcí obyvatel na návrh řešení Havlíček. A dále pokračuje: „Lidi tím, že je omezíte, nepředěláte, pořád budou chtít své dítě přivést nejlépe až před vchod ke škole. Nemáme městskou policii a bohužel státní policie toho má až až, takže spoléhat se na to, že by tady denně něco regulovali, to nemůžeme.“

To ostatně dosvědčují i reakce na sociálních sítích. Jirka Stastka pod příspěvkem města na městském sociálních sítích píše: „ Tohle řešení je nereálné. Už takhle není pomalu ráno kde zaparkovat - vyhodit děti do školy a nakoupit. Vjezd před školu musí zůstat volný. Jinak děti do školy budou běhat přes nepřehlednou silnici…prosím tohle ne…jedině možná rozšířit parkovací místa na pozemek pod náměstím…“ Jako další reaguje Josef Dvořák: „V Kníně a okolí je myslím dost investic, třeba silnice, než měnit něco, co funguje a vyhovuje.“

Jak starosta Havlíček upřesnil, centrum města je Městská památková zóna, a tak do problematiky určitě budou také nějakým způsobem mluvit památkáři. I když vymístění aut a autobusů bude ku prospěchu i památek. Platí tady také nejrůznější regulativa, třeba, že dlažební kostky musí na náměstí určitě zůstat.

Vedení města také již dlouhodobě mluví o problému s obtížným pohybem hendikepovaných a maminek s kočárky po městě. Nový Knín je historické město, jedno ze čtyř královských zlatohorních měst ve středověku, důsledkem toho je stávající systém zástavby a jsou v něm ulice a místa, kde když jede větší nákladní auto, nebo autobus, tak nejen, že zabere oba jízdní pruhy, ale zabere i krajnice. V tu chvíli není možné, aby v tom místě šel chodec, nebo dokonce kočárek.

Starosta potvrdil, že o problému na radnici vědí a o řešeních debatují: “O tomto problému mluvíme často, a jsou místa, kde se to dá vylepšovat, ale bohužel je několik míst, kde pokud nezbouráme některé domy, tak se nedostaneme k chodníku. V těch historických částech je to bohužel problém,“ popsal situaci. Také upřesnil, že se na řešení pokoušelo město získat finanční zdroje, ale neúspěšně: „My jsme před dvěma lety chtěli žádat o dotační tituly na rekonstrukci chodníků na náměstí a v okolí náměstí, a bohužel tím, že nemají normované rozměry, tak jsme nebyli zařazeni, protože dotace byla jen pro chodníky podle norem.