Už v těchto dnech a především o víkendech je možné zaznamenat více cyklistů v okolí Brd jako například v Orlově, Podlesí, Bohutíně nebo Obecnici. Ovšem jednotliví cyklisté, ale i páry nebo větší skupiny jsou k vidění už na některých silničních tazích mezi městy a obcemi. „Silnice na Rožmitál je tragédie, ale ta se dá objet přes Brdy, na Milín to za aktuálního provozu také není nic moc, ale cyklotrasy mimo hlavní trasu jsou… Takže snad jen směr na Kamýk, tam je ale menší provoz, a na Orlickou přehradu z Milína. Příbram jako taková je v pohodě,“ říká Příbramák Tomáš Trávníček, který s dětmi na kole jezdí po regionu poměrně často. Podle jeho slov je další, pro cyklisty, nebezpečnou trasou směr na Jince. „Výletníci to vezmou přes Brdy, ale cyklisté jezdí po hlavním tahu a ten je opravdu nebezpečný, je tam blbá silnice a hustý provoz,“ dodává s tím, že obdobná situace platí i pro směr na Benešov přes Dublovice, kde se také nedá nijak lehce objet.

Soužití cyklistů a řidičů motorových vozidel je takovým dlouhodobým evergreenem. Obě skupiny se také poměrně často obviňují z neohleduplnosti. „Cyklisty rád na silnicích nemám, protože si poměrně často chovají, jako by jim silnice patřila a ostatní se jim musí podřídit. V případě, že se k nim blíží auto, často nijak nezareagují a jedou i v poměrně velkých rozstupech či ke středu vozovky a je poměrně těžké je předjet,“ zlobí se Martin Čermák, který by své děti na kole na silnici v dnešní době nepustil. „Dnes je hustší provoz a jízda na kole podle mě je mnohem víc nebezpečná, než byla za našeho dětství v 80. letech,“ vysvětluje svůj názor.

Ten ostatně částečně podporují i policejní statistiky. V loňském roce příbramští policisté evidovali na Příbramsku celkem 29 nehod cyklistů. „Z toho 21 nehod zavinili řidiči nemotorového vozidla. Nejčastější příčinou těchto nehod byl nesprávný způsob jízdy,“ konstatovala policejní mluvčí Monika Schindlová.

Na cyklisty se vztahuje stejně jako na řidiče vozidel zákon č. 361/2000, o provozu na pozemních komunikacích. Policisté u cyklistů mohou kontrolovat povinnou výbavu kola, například různé odrazky, za snížené viditelnosti funkční světla a podobně. „Pokud poruší tyto stanovené povinnosti, hrozí dospělým osobám pokuta až dva tisíce korun. Stejný správní trest mohou očekávat i za jízdu dvou cyklistů vedle sebe, dvou osob na jednomístném kole, když budou mít na řídítkách různé předměty, povedou jiné jízdní kolo či psa, pojedou na špatné straně vozovky, po chodníku nebo na dálnici, nebudou respektovat dopravní značky. Pokud bude mít cyklista při řízení v ruce telefon, může zaplatit na místě až jeden tisíc korun. Na osoby ve věku od 15 do 18 let se vztahují poloviční sankce,“ připomíná některé možné přestupky mluvčí příbramské policie.

Pokuta až dva a půl tisíce korun hrozí cyklistům, když nezastaví na světelný signál „Stůj“, neuposlechnou pokyny policistů, dále neumožní chodci na přechodu pro chodce přejít vozovku, nedají přednost v jízdě, nebo když vjíždí na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno.

„Některé přestupky na místě řešit nelze, policisté pak věc zasílají na odbor dopravy. Jde například o jízdu pod vlivem alkoholu, pokud je naměřená hodnota do jednoho promile, pokuta ve správním řízení činí od dvou a půl do 20 tisíc korun. Jestliže je u cyklisty zjištěno nad jedno promile alkoholu, je pokuta od 25 do 50 tisíc korun. Tento správní trest mu také hrozí, pokud odmítne podrobit se vyšetření na zjištění alkoholu, nebo jestliže zaviní dopravní nehodu, při které je jinému ublíženo na zdraví,“ vysvětluje Monika Schindlová a dodává, že ze zákona také vyplívá, že cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V případě porušení tohoto nařízení hrozí cyklistovi ve věku od 15 do 18 let pokuta až do výše jednoho tisíce korun.