Systém datových schránek, který složité papírování přenese do elektronické podoby, je už od začátku prázdnin ve zkušebním provozu, naprostá většina úřadů jej však ještě používat nezačala. Od listopadu bude tato komunikační novinka pro právnické osoby a úřady povinná, živnostníci a fyzické osoby si ji budou moci zřídit dobrovolně.

Mezi firmami na Příbramsku je o získání informací ohledně datových schránek veliký zájem. Okresní hospodářská komora má více než čtyři stovky členů a poučila už přes 150 firem na třech seminářích týkajících se nového zákona. „Zástupci z centrály České pošty nám ochotně vyhověli a odprezentovali pro naše firmy semináře k problematice datových schránek. O informace byl obrovský zájem. Tomu, kdo se na setkání z nějakého důvodu nemohl dostat, můžeme poskytnout bezplatně aktuální prezentace z těchto akcí,“ řekla Irena Karpíšková, ředitelka Okresní hospodářské komory Příbram.

„Zavedení datových schránek pro celý městský úřad je složitější než u právnických osob. Je třeba zapojit i spisovnu a připravit systém na konverzi dokumentů. Navíc se ještě pořád mění pokyny a je zrovna doba dovolených, proto nechceme nic uspěchat. Službu spustíme někdy v polovině září nebo na začátku října,“ uvedla tajemnice dobříšské radnice Bohumila Budková. „Samotný provoz datových schránek ale bude výrazným zjednodušením jak pro občany, tak pro samotné úředníky,“ dodala.

Stejně tak ani příbramský městský úřad službu datových schránek ještě nespustil, i když je na ni už připraven. „Systém ještě fungovat nezačal, nedostali jsme totiž zatím podklady, které rozesílá Česká pošta. Jinak zavedení datových schránek nebude pro město Příbram znamenat žádnou komplikaci,“ řekl příbramský starosta Josef Řihák. „Na provoz datových schránek se připravujeme i teoreticky. Organizujeme školení pro úředníky a zároveň i pro starosty menších obcí, pro které Městský úřad Příbram vykonává státní správu jako úřad s rozšířenou působností,“ uzavřel starosta.