„Každé naše oddělení má totiž svoje vlastní specifika,“ uvedl Hroch v úvodu rozhovoru.
Je to pravda, že podle nové legislativy pod váš odbor přechází i stavební úřady?
Ano, je to tak. Od nového roku podle zákona na nás postupně přechází z obecních úřadů Sedlce–Prčice, Petrovic, Sedlčan, Kamýku a Milína speciální stavební úřad.
Jakou má náplň?
Na speciálním stavebním úřadu vyřizujeme žádosti, povolení a rozhodnutí, která se týkají například zahájení správního řízení na zvláštní užívání při připojování pozemků ke komunikacím a s tím spojené vyřízení dopravního značení, překopů a podobně, což je v zákoně definováno jako zvláštní užívání.
Povolování a vyřizování uzavírek, objížděk, napojování na dopravu i celostátní systém dopravních informací, které se dostávají do „zelené vlny“ – to je také naše parketa.
Velkou agendu ale máte kolem řidičských průkazů…
Ne každý asi ví, že oddělení zkušebního komisaře se zabývá registrací autoškol. Máme jich ve správním obvodu osm. Kromě toho, že jim činnost povolujeme, fungujeme jako státní odborný dozor a na tuto činnost máme z ministerstva průkazky. Další oddělení se nazývá správní. Má pod palcem veškeré přestupky a ví o tom, co se děje na silnicích. Všechny nehody, které se nevyřídí blokově, končí u nás na stole. Zabýváme se i vracením odebraných řidičských průkazů. Naše oddělení řidičů eviduje od loňského července všechny pokuty, zatímco dříve jsme sledovali jen ty, které byly
nad dva tisíce korun.
Odkud dostáváte k pokutám podklady?
Od české i městské policie, a to především v elektronické podobě. Dosud ale o tom chodí informace i v obálkách. Každý přestupek se zaznamenává do evidenční karty řidiče, kde se munasčítávají body.
Je na Sedlčansku hodně „sběratelů“ trestných bodů?
Sedlčansko je na tom v tomto směru průměrně. Řidiči zatím přišli maximálně o osm bodů.
Co byste stručně řekl k oddělení registru vozidel?
To zaznamenává jakoukoliv změnu, přihlášení, odhlášení vozidel. Není úplně všeobecně známo, že starší lidé nebo motorkáři odevzdají na zimustátní poznávací značky do takzvaného depozita. Vyřídí si s pojišťovnou přerušení platby pojistky. Na jaře se prokáží platnou technickou kontrolou vozidla, číslo si vyzvednou a pojištění obnoví.
Jaký máte názor na uvolnění dovozu vozidel za zahraničí?
Myslím si, že v republice nastal v souvislosti s tím velký chaos. Do loňského července se mohla vozit jen auta stará maximálně osm let. Teď zákon uvolnil ruce „kšeftařům“ a je povoleno vozit z ciziny prakticky cokoliv. Oddělení schvalování technické způsobilosti se setkává s různými „šunty“. Přes nás jdou přestavby, nástavby, výroby malých vozíků a jejich schvalování technické způsobilosti.
Jaké jsou v Sedlčanech problémy s ničením dopravních značek?
S tím jsou i tady problémy. Vandalové značky lámou, poškozují sprejem a všemožně si na nich – posíleni alkoholem – vybíjejí sílu. Výměna značky se sloupkem, včetně osazení není levná záležitost a vyjde na částku kolem dvou tisíc korun. Není to tak dávno, co byla včetně sloupku zničena na náměstí u přechodu pro chodce u obchodníhodomu Rozvoj.
Lidé si stěžují na nepřehledný přechod u hřbitova. Vyjádřil jste se, že k nápravě dojde. Můžete to potvrdit?
Nasilnici bude předsazena značka, která by upozorňovala na chodce. Projednala to i dopravní komise, kterou zřídil starosta Sedlčan Jiří Burian. Administrativně by měla být tato záležitost dořešena nejdéle do měsíce. I v případě, že značka nebude na skladě a bude se muset objednat.