Řidiči tráví hodně času v servisu

„Mám starší auto, na nové nemám. Na těch dírách, které například v Žežické ulici u zdabořské nemocnice i po lepení zůstaly, o něj brzy přijdu. Někde nechám nápravu a můžu jít domů pěšky,“ rozčílil se Milan z Příbrami.

Namísto toho, aby si řidiči užívali jarního počasí, musí nyní trávit většinu volného času v servisu, kde se teď navíc dlouho čeká kvůli přezouvání. „Letos jsou špatné silnice na autech hrozně znát. Řidiči k nám teď hodně jezdí s proraženými pneumatikami a ohnutými tyčkami k řízení,“ potvrdil Deníku Jiří Hajný z příbramského autoservisu.

Šoféři mají nárok na odškodnění

Co tak vlastně zbývá řidiči, který vjede do díry na silnici a poničí si auto? Má vůbec nárok na odškodnění? Podle odborníků ano, ale jen v případě, že správce silnice zapomněl před výmol či celý rozbitý úsek umístit výstražnou značku. Místo je důležité vyfotografovat nebo zavolat policii, která to udělá.

Někde se silnice téměř rozpadá

Silnice jsou nyní nejen samá díra, ale navíc samý hrbol. Opravená je silnice z Příbrami na Rožmitál, zato teprve tři roky stará komunikace z Rožmitálu na Věšín se takřka rozpadá. Úplně tragická je jízda v úseku na Milín. Tam už sice silničáři lepili, ale není to příliš znát.

Do oprav půjdou nejhorší úseky

Na nejhorších zmíněných úsecích se kraj právě chystá k opravám.

„Z konkrétních silnic na Příbramsku probíhá výběrové řízení na opravu vybraných úseků,“ informovala Deník Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic. Jedná se o úseky silnic I/18 na Obory, I/19 z Teslín na Věšín a I/66 z Příbrami na Milín. Škody po zimě ve Středočeském kraji představují částku 850 tisíc korun.

„Na jejich sanaci jsme zatím obdrželi celkem 77 tisíc korun a ve výhledu je další, zhruba stejná částka. Nekryté požadavky na souvislou údržbu představují tedy asi 700 tisíc korun,“ doplnila Nina Ledvinová.

Solit nebo nesolit?

Příčinou všech stesků na příšerný stav silnic je podle řidičů špatně zvolená zimní údržba. „Čím víc se silnice v zimě solí, tím víc mají po zimě výtluků. Kdyby se méně solilo, ušetřilo by se dvakrát. Jednou za sůl a jednou za zbytečné správky. A ještě by bylo méně obětí dopravních nehod. Na neposolených komunikacích se automaticky jezdí opatrněji,“ myslí si řidič Mirek.

Možná, že už se v zimě na krajských silnicích opravdu omezí solení. Kraj jedná o zefektivnění zimní údržby a chce se nechat inspirovat alpskými oblastmi Rakouska, kde je kvůli minimálnímu používání chemických prostředků jejich stav daleko lepší.

„V oblasti zimní údržby probíhají první analýzy. Po ukončení zimní údržby přibudou další návrhy a upřesnění nové koncepce. Úseky, kde nejezdí linková osobní doprava, jsou navrženy k takzvanému pluhování. Zatím je ovšem předčasné dělat závěry. Termín zpracování nové koncepce je zatím stanoven do 30. června. Čekají nás tři měsíce jednání a návrhů s cílem celkové optimalizace zimní údržby v celém kraji,“ sdělila mluvčí kraje Berill Mascheková.

Kraj s opravami čeká na počasí

Co se týká krajských silnic okolo Příbrami, měly by se v nejbližších dnech začít opravovat úseky, jako jsou silnice na Zdaboři kolem nemocnice, na Obecnici, u Pičína a u Bukové. Kraj investuje do oprav výtluků dva miliony korun.

„Následovat budou další vozovky II. a III. třídy. Realizace oprav bude výrazně určena povětrnostními podmínkami. Ty mají vliv jak na průběh prací, tak na životnost materiálů,“ doplnil k opravám silnic Jan Vtípil ze středočeského krajského úřadu.