Příbram/ Mnoho měsíců slýchají rodiče o tom, že by mělo dojít k zavedení školního autobusu pro jejich děti. Příbramská radnice nechala nově vypracovat studii na řešení optimalizace městské hromadné dopravy a její součástí je i zřízení bezplatné školní linky. Pokud návrh projde na zasedání zastupitelstva na začátku příštího roku, mohl by školní autobus začít jezdit už počátkem dubna.


„Školní linku bych určitě uvítala. Měla bych alespoň větší jistotu, že se moje dcera dostane ke škole v pořádku. Hlavně by nemusela běhat na dvojku, na autobus by to měla kousek,“ řekla Pavlína Dikanová z Příbrami, jejíž dcera dojíždí do Základní školy pod Svatou Horou z Březových Hor.


Optimalizace veřejné přepravy osob je nutná jak z ekonomických důvodů, tak i kvůli problémům nevyvážené obslužnosti. Cílem návrhu racionalizace příbramské hromadné dopravy je mimo jiné snížení počtu najetých kilometrů při současném zachování obslužnosti celého území města Příbrami i sousedních osad. V této době totiž najezdí městské autobusy 1,2 milionu kilometrů ročně. Po zavedení změn by se mělo toto číslo zmenšit na jeden milion najetých kilometrů. Současně má dojít i ke zvýšení efektivity dopravní obslužnosti, protože na některá místa jezdí autobusy zbytečně často a některá zase naopak.

Zároveň se sníží i počet autobusů. Nyní po Příbrami a okolí jezdí 32 autobusů, z nichž jsou dva záložní. V budoucnu by jich mělo být celkem pouze 22.
„Součástí projektu je i zavedení školního autobusu. Ten by měl jezdit ráno vždy ze dvou míst na stejné trase proti sobě a měl by projet celé město. Stavět bude u základních a středních škol. Školní autobus bude pro školáky zdarma. Předpokládám, že v každém autobuse bude cestovat městský strážník. Projekt školního autobusu chceme zkušebně spustit od dubna příštího roku,“ informoval starosta Příbrami Josef Řihák.


Středočeský kraj v čele s Davidem Rathem chce zavést také autobusy pro školáky zdarma, ale pouze pro ty, z menších obcí. Velká města by si měla školní autobusy platit ze svého rozpočtu. S tím však nesouhlasí starosta Josef Řihák.
„Bylo by spravedlivé, aby v tomto případě kraj dotoval i města. Občané měst jsou také Středočeši. Nemohu přijmout argument Davida Ratha, že malé obce jsou na tom hůř,“ reagoval starosta Josef Řihák.


O nové studii městské hromadné dopravy budou debatovat zastupitelé na prezentaci 12. prosince. Pokud na některém následujícím zasedání návrh schválí, začal by školní autobus vozit děti už od 1. dubna 2009.