Co se mechanizace týká, nezastavilo se ani jedenáct chodníkových sypačů. Trvale byly v provozu také čtyři velké silniční sypače.

Město přijalo nový plán zimní údržby, který se schvaluje na dobu pěti let. „Schválený byl loni a je v něm přesně stanovené, které komunikace a chodníky a v jakých časových limitech se uklízejí. Obsahuje rozpisy, kdy se provádí ruční údržba a kdy nikoli,“ upřesnil ředitel Technických služeb Příbram Pavel Mácha. Jen ručně se v Příbrami uklízí chodníky o délce 47 kilometrů.

Přestože se letošní zima ozvala až nyní naplno, žádná velká kalamita nenastala. Výhodou je, že poměrně velkou část sněhu už v minulých dnech zachytily Brdy. „Zatím k nám sněhové přeháňky šly vždy z příhodného směru a měli jsme štěstí,“ přiznal ředitel.

Situaci v dopravě jejich pracovníci příliš ovlivnit nemohou. „Půl hodiny po tom, co začal padat sníh, tak máme na semaforech ledovky a to je problém,“ popsal situaci Mácha a připomněl, že možné dopravní kalamity mohou ovlivnit i sami řidiči svým chováním a stylem jízdy. „Musí se jezdit s rozumem a pamatovat na to, že co dokážeme na suchu, na namrzlých a zasněžených silnicích nejde,“ dodal.

Radnice apeluje na veřejnost, aby byla trpělivá. „Živel je prostě živel, ale já věřím, že lidé budou mít pochopení pro ty, co se již od velmi časného rána snaží situaci ve městě ulehčit,“ doufá starosta města Jindřich Vařeka.

Na letošní zimu jsou technické služby lépe připravené, než tomu bylo v minulosti. Techniky je prý dostatek a zaměstnanci služeb se s ní nyní díky ní dokáží dostat i do míst, kam to v předchozích letech nešlo.

Hodně se sází na variabilní techniku, kterou lze upravovat podle potřeby nasazení. „Ve vozovém parku máme i jeden nový sypač, který mimo sezónu přestrojíme na zametač. Další sypač je po generální opravě a pokud nenastane kalamita v podobě právě ledovek nebo výrazně hustého sněžení, tak jsme podle mě schopni zimní údržbu zvládnout i s předstihem oproti plánu,“ soudí Pavel Mácha.

Občas zazní na práci technických služeb kritika, například že jsou při strojovém úklidu chodníků některé části vynechané. Podle ředitele technických služeb jsou ale často na vině neukáznění řidiči, kteří například parkují zčásti na chodnících.

Problémem prý často také bývá i příčné parkování, kdy přední části vozidel výrazně zasahují na chodník a technika pak tudy nemůže projet. „Tudíž to musí objet a najet zpět na chodník v nejbližším možném místě. Bohužel pak už není možné se tam vrátit, protože podle plánu už máme mít lidi nasazené jinde,“ připomněl Mácha.

Často také na hlavu pracovníků technických služeb padá kritika za některé neuklizené silnice. Město však není vlastníkem všech komunikací na svém území. Některé z nich patří Středočeskému kraji nebo státu, neboli pod správu Ředitelství silnic a dálnic, a tyto organizace pak mají zajišťovat jejich údržbu.