Například v Novém Kníně a okolí to pocítilo hned osm dětí, které se neměly jak dostat po vyučování domů. Jeden ze zrušených spojů se týká přímo základní dopravní obslužnosti, které by měl dotovat Středočeský kraj.

Například dvanáctiletou Ninu z Dražetic vyzvedává po škole maminka. Třináctiletého Vlastimila z Kozích Hor odvezl tatínek, ale dnes kvůli práci nemůže. „Asi dnes půjdu pěšky. Jsou to tři kilometry a to se dá ujít,“ řekl Deníku Vlastimil.

Dvanáctiletá Vanda se dopravila domů do Kozích Hor s maminkou své kamarádky. Ostatní jsou na tom podobně.

„Všechno je to hrozně narychlo. V pondělí jsem požádal, zda by paní zástupkyně mohla informovat rodiče žáků, kterých se to týká. Některé rodiče už to dopředu věděli. Asi to budeme muset zatím vyřešit tak, že si tento spoj budeme platit jako běžný autobus na výlety,“ uvedl ředitel základní školy v Novém Kníně Miloš Petřík s tím, že by ho ani ve snu nenapadlo, že někdo zruší školní autobusy.

„Je to neuvěřitelné. Navíc vše bylo v takovém chaosu a spěchu. Takhle jsou ty děti úplně odříznuté. Sice se to týká pouze osmi dětí, ale i kdyby to bylo jediné dítě, tak má snad právo jako každý jiný. K tomu všemu ten paradox se školným jízdným. Na co to těm dětem je, když nemají čím jezdit,“ dodal Miloš Petřík.

Obyvatelé Nového Knína a okolí přišli o dvanáct spojů pouze ze Středočeské integrované dopravy. „Nejvíce nás trápí zrušený spoj, který vozil děti ze školy do našich osad Kozí Hory a Chramostě,“ poznamenal starosta Nového Knína Tomáš Havlíček.

Do Nového Knína zasahuje tak Pražská integrovaná doprava, ale i v tomto případě začne omezování spojů. „V pondělí máme schůzku s dopravcem, na které budeme s ostatními zástupci obcí jednat o možných omezeních, ale z kraje tam zase nikdo nebude,“ sdělil Tomáš Havlíček.

Stejně jako řada starostů, tak i starosta Nového Knína by rád vyjednával s krajským úřadem o tom, které spoje by bylo možné zrušit nebo omezit a které linky kvůli své důležitosti zachovat s tím, že by na ně obce doplácely.

„Nejspíš se teď minimálně měsíc nic nestane, protože další změny jsou navrženy až na začátek března. Paradoxní je, že se pan hejtman Středočeského kraje několikrát dušoval, že nechce rušit základní dopravní obslužnost, ale u nás se tak stalo. Mělo by to fungovat tak, že kraj doplácí na základní dopravní obslužnost a co obce chtějí nad tento rámec a je ztrátové, tak doplácejí obce,“ vysvětlil Tomáš Havlíček.

Železniční dopravu obyvatelé z této lokality také nemohou využít. Nejbližší zastávka je čtyři kilometry daleko a k tomu je to slepá trať, takže obslužnost je také velice malá.

„Pochopil bych, že se ruší například téměř prázdné víkendové spoje, ale spoje, které lidé využívají k tomu, aby se dostali do práce nebo děti do škol, tomu skutečně nerozumím,“ doplnil Tomáš Havlíček.