O vše včetně peněz se nyní stará sdružení firem Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam, které dálnici buduje a následně bude zajišťovat i provoz a údržbu. Stát začne se splácením až ve chvíli, kdy se po nově postavené části dálnice začne jezdit.

Pro řidiče to však nic neznamená, vedle standardního poplatku za využívání dálniční sítě nezaplatí nic navíc.

Zkušenosti z D4 budou mít vliv na budoucí uplatňování metody PPP u dalších projektů. S využitím tohoto modelu se totiž počítá i u jiných velkých dopravních staveb.

Na obhlídku, jak výstavba pokračuje, se v tomto týdnu vydal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v doprovodu generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla. „V době, kdy počasí umožňuje zahájit novou stavební sezonu, běží vše podle předpokladů,“ informovali zástupci koncesionáře včetně generálního ředitele Skupiny VINCI Construction CS Martina Borovky.

„Dálnice vzniká skoro před očima,“ chválil Kupka. „Práce pokračují naplno, staví se po celé délce trasy,“ konstatoval.

K jeho zastávkám patřily například například zářez u Milína, kde se už čtvrt roku odtěžuje za pomoci odstřelů skalní masiv Kojetín stojící v trase budoucí dálnice, dva nově vznikající mosty u Milína a Zalužan, křižovatka Lety s mobilní betonárkou a novou obalovnou či estakáda nad řekou Skalicí.

Údržba v následujících pětadvaceti letech

Podle ministra je tato akce důležitá pro další využívání spolupráce státu se soukromým sektorem při budování dopravní infrastruktury. „Stavba D4 je od začátku vnímána jako referenční projekt pro rozhodování o dalším využitím PPP modelu při jiných stavbách, například dálničních nebo železničních,“ připomněl. Už nyní se přitom chystá na další návštěvu, a to v květnu, kdy uplynou dva roky od zahájení výstavby.

Chybějící část D4 má být hotová v prosinci příštího roku. Pak se sdružení, které dálnici vybudovalo, bude o nový úsek ještě starat po dobu 25 let. K postaveným 32 kilometrům si podle smlouvy se státem přibírá i modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů v už zprovozněných navazujících úsecích. Tam už společnost Via Salis Operations, vlastněná firmou VINCI Highways, působí od července roku 2021.