„Od nového školního roku jsme ve společnosti JA Czech, jejímž zakladatelem byl v roce 1992 Tomáš Jan Baťa. Zatímco u fiktivních firem byly nejdůležitějšími akcemi roku veletrhy fiktivních firem, v našem projektu je skutečných aktivit víc. Absolvujeme sice také jeden veletrh v dubnu v Praze, ale navíc se účastníme různých školení a přednášek, které společnost pro studenty organizuje, aby je připravila na reálné podnikání," poznamenal Hrbek.

Gymnazisté mají svůj „mýdlový stánek" jednou měsíčně ve škole o velké přestávce před ředitelnou, každou třetí středu v měsíci jej postaví na náměstí při pravidelných trzích. Prodej si vyzkoušeli také na dvou základních školách, využili Dny otevřených dveří a voňavá mýdla různých barev a tvarů nabídli také v městském muzeu. Zákazníci se nemusí obávat, že by některá použitá surovina nesplňovala hygienická kritéria.

„Než jsme s výrobou začali, navštívili jsme terapeutickou dílnu v Zámku Nalžovice, kde klienti vyrábí mýdla i svíčky delší dobu. Tam jsme se dozvěděli recepturu, správný postup a získali jsme informace, kde nakupovat hmotu a další ingredience. Máme také jistotu, že i vůně jsou antialergické," ujistil Hrbek za Bubble company.

Utržené peníze dávají studenti zatím zpět do výroby

Upřesnil, že studentská firma má deset společníků, z toho tři z nich jsou zařazeni přímo ve výrobě a ostatní zastávají jiné posty.

„Kromě prezidentky a viceprezidenta pracuje v Bubble company sekretářka, dvě účetní, dva studenti působí v marketingu, kdy v současné době připravují naše webové stránky a zabývají se organizací akcí," vypočítával. Jedním dechem dodal, že výrobu si v praxi dobrovolně vyzkoušeli další členové firmy – včetně její prezidentky. „Také jsem si už vzal hmotu, vůně a barvy a vařil jsem mýdlo doma," poznamenal.

„Chceme se naučit v podnikání všemu, tak někdy zase naopak dělníci pomohou administrativě," dodal. Elektronická evidence tržeb se Buble company netýká, firma má výjimku. „Jsme od této povinnosti osvobozeni. Máme od vzdělávací organizace JA Czech dokumenty, kterými se prokazujeme," sdělil student třetího ročníku Hrbek.

Na otázku, v čem jsou jejich mýdla jiná, viceprezident odpověděl: „Snažíme se, abychom byli víc kreativní než konkurence. Experimentujeme s různými tvary i vůněmi a ornamenty. Na výsledku je vidět, že nás práce baví a že ji chceme dělat co nejlépe." Utržené peníze dávají studenti zatím zpět do výroby, především na nákup surovin a po ukončení školního roku si tržby rozdělí. (mb)