Při srážce auta s vlakem tu vyhasly dva mladé životy. Zemřela osmnáctiletá dívka, která vůz řídila a její jedenáctiletý bratr. Dívka se Škodou Fabia vjela na železniční přejezd se světelnou signalizací ve chvíli, kdy tudy projížděl vlak. Nové světelné značení tu před nedávnem nahradilo závory, na které byli lidé zvyklí.

Obyvatelé Tochovic jsou přesvědčeni, že za tragédii mohou právě chybějící závory a nová signalizace. „Vůbec nevím, proč závory odstranili, byli jsme tu na ně všichni zvyklí. Semafory u přejezdu někdy svítí, někdy ne. Překvapilo mě, že když se rozsvítí červená, ve vteřině projede vlak,“ řekl Jiří Sladovník, ředitel tochovické základní školy, jejíž okna míří přímo na místo nešťastné události.

Den po tragédii se z nich neozýval dětský smích jako dříve. Černá vlajka nad vchodem je dnes už jen smutnou vzpomínkou na jedenáctiletého chlapce, který školu navštěvoval. „S dětmi si dnes hodně povídáme a je nám smutno,“ podotkl Jiří Sladovník.

K názoru, že si světelná signalizace v Tochovicích občas dělá, co chce, se přiklonili i lidé v místním obchodě. „Občas jsme na závory nadávali, když jsme museli čekat i patnáct minut, než projede vlak, ale raději počkat než tohle. Je to hrůza. Ta dívka, co řídila, vůbec nevěděla, že se závory sundaly. Byla v zahraničí. Jen co se vrátila, tak přišlo tohle,“ mluvily prodavačky jedna přes druhou.

S otázkami o závorách a nepřehlednosti tochovického přejezdu jsme se obrátili na České dráhy. Šlápli jsme ale vedle, stejně jako starosta Tochovic Radek Walter. „O změně na přejezdu jsme se dověděli čirou náhodou. Čekali jsme, že nás pozvou ke kolaudaci, ale nikdo nám nic neřekl. Shodou okolností si lidé přišli stěžovat, že světla svítí špatně, jakoby obráceně. Svítila totiž červená, ale žádný vlak vůbec nejel. Volal jsem na České dráhy, ale nikdo se mnou nekomunikoval. Chtěli jsme, aby alespoň vyřezali veškeré křoviny. K našim problémům přistoupili dost necitlivě,“ řekl skepticky.

„Nepatří nám tratě ani přejezdy, nejsme investorem stavby dálkového řízení na dané trati, zařízení neprovozujeme ani neudržujeme. Nerozhodujeme o stanovení maximálních rychlostí. Jsme pouze jedním z řady dopravců, kteří na této trati mohou jezdit a od státu si pronajímají trasy,“ odpověděl Deníku mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nové značení u přejezdu prováděla firma, která se zabývá železniční infrastrukturou. Podle ní je přejezd značený dost. „Závory se prostě odstranily, ale přejezd je zabezpečen světly, která v době nehody fungovala. Lidé si stěžují, ale je jen na nich, jak dodržují dopravní předpisy. Jednou týdně se kontrolují tratě, aby byly prořezané,“ nepřipustil debaty o závorách správce investic na trati Pavel Halla.

Osmnáctiletá dívka a její jedenáctiletý bratr se ve středu stali prvními letošními oběťmi na středočeských železničních přejezdech. Potvrdila to statistika Drážní inspekce. „Byl bych osobně pro závory. Myslím, že mají už z psychologického hlediska svůj velký význam,“ doplnil Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce.

Policisté v souvislosti s havárií v Tochovicích žádají svědky, aby se ozvali na linku 158. „Spousta lidí po nehodě opustila vlak, aniž by s nimi policisté hovořili. Tito svědci by mohli pomoci s vyšetřením nehody,“ uvedla mluvčí příbramské policie Monika Schindlová.