„Tradiční motoristické klání se s výjimkou válečné přestávky konalo pravidelně do roku 1931, v dubnu 1929 dokonce jako close ZÁVODNICE Eliška Junková, vítězka z roku 1927. zoom_in zahajovací podnik mistrovství Evropy. Ve třicátých letech se závody začaly jezdit na nově budovaných okruzích a závod ztratil na popularitě. V roce 1968 se ho podařilo vzkřísit Veteran Car Clubu Praha, který jej pořádá dodnes. Letos se pojede již 48. ročník," říká pořadatel Jakub Stauch o závodě, jenž se jezdí na počest automobilové závodnice, která klání jako první žena v roce 1926 ovládla.

Podle jeho slov se tradiční automobilové skvosty z dvacátých a třicátých let ze zářijového závodu postupně vytrácely, nahrazovala je mladší vozidla tzv. youngtimery ze šedesátých a sedmdesátých let. „Tato skutečnost celý podnik dost deklasovala, a proto se letos pojede Zbraslav – Jíloviště v trochu jiném duchu. Zapsaná mohou být pouze vozidla vyrobená do roku 1939," informuje Stauch.

Původní trať protnula rychlostní silnice

close Bugatti T 13 Dr. Joana Haimoviče Rumunského konzula v Praze na startu 1922. zoom_in Původní trasa závodu vedla od Zbraslavského náměstí na tzv. Cukrovou horu, později byl cíl prodloužen až do Jíloviště. Tam se vozidla shromáždila a společně jela druhé kolo po stejné trati do Zbraslavi. „Jezdila se dvě kola na čas, tedy co nejrychleji," sděluje Stauch. V současnosti je původní trať předělena od Horních Baní silnicí R4, závod se tak musel zkrátit na úsek Zbraslav – Baně, kde se vozidla otáčí. Druhé kolo jedou po rychlostní silnici přes spodní odbočku na Lipence zpět na Zbraslavské náměstí. „Kvůli bezpečnosti se nyní jezdí na pravidelnost, úkolem je zajet obě kola s nejmenší časovou odlišností a rychlostí maximálně 50 kilometrů za hodinu," dodává pořadatel.

Motoristická akce pokračuje letos poprvé také v neděli 6. září, kdy účastníci zavzpomínají na jeden z nejstarších a dnes již zapomenutých závodů Zbraslav – Řídká – Jíloviště, který se jel poprvé v roce 1903. „Konal se i v letech 1910, 1912 a 1913. Po válce závod probíhal jen do roku 1920. V žádné ze zúčastněných obcí se bohužel nenašla jediná zmínka o této soutěži, závod řadíme jako druhé nejstarší motoristické klání v monarchii," uvádí Stauch. Ani trasa tohoto historického závodu nepovede po své původní trati, předpokládaných šedesát vozidel se tak projede ze Zbraslavi do Jíloviště.  close ZÁVODNÍK Mudr. Češka s dvoulitrovou bugatti na startu 1929. zoom_in

Na zdejším fotbalovém hřišti bude nainstalována výstava fotografií Elišky Junkové a v odpoledních hodinách vyjedou jednotlivé posádky na cestu přes Klínec a Líšnici do Řitky. „Konvoj bude pokračovat dále přes Mníšek až na nádvoří zámku v Dobříši, kde se na závěr uskuteční výstava vozidel a obrazů malíře Václava Zapadlíka. Další zajímavostí také je, že starosta obce Voznice povolil pro závod výjimečně otevřít závory na dnes již uzavřené silnici Andělské schody," dodává Jakub Stauch. Víkendovou akci slavnostně zakončí kolem 17. hodiny závěrečné defilé.

Michaela Rozšafná