Není sport jako sport. Někteří lidé denně pracují na sobě, aby na závodech vyhráli. Jiní zase dělají všechno proto, aby na soutěži oslnilo porotu jejich nádherně a draze vybavené auto. Jde o tuning.
Slovo tuning pochází z angličtiny a dalo by se přeložit jako ladění či vylaďování. V automobilové oblasti to znamená úpravu vozu tak, aby vypadal sportovně. Záleží na představě a finančních možnostech majitele.
Navštívili jsme závody v tuningu v Dlouhé Lhotě u Příbrami, abychom se zeptali soutěžících na to, jak nákladný je tento sport.
Martin z Plzně do tohoto sportu prý takzvaně zahučel už sto dvaceti tisíci korun.
„Věnuji se tomu sice teprve druhý rok, ale účastním se patnácti až dvaceti závodů ročně, takže to nějaké peníze spolkne,“ řekl Deníku Martin.
Dnes už i malé dítě pozná vytuněné auto podle výfuku a zvuku. Úpravy výfuku se přímo odrazí na výkonu motoru. Správně naladěný výfuk může zvýšit výkon motoru, ale v některých případech špatného provedení či neodborného zásahu, může mít i přesně opačný účinek.
„Chtěl jsem ušetřit, tak jsem si výfuk namontoval sám a doplatil jsem na to. Skoro mi to na závodech nejelo. Je lepší svěřit auto odborníkům, a to stojí dost peněz. Dnes bych už měl za ty peníze postavený domek, ale tuning je jako droga,“ svěřil se Marek z Prahy.
Podobně této zálibě propadl i Petr z jižních Čech, který investoval do svého koníčka skoro milion korun.
„Auto mě stálo 350 tisíc. Postupně jsem ho doladil a celkově jsem to spočítal na 950 tisíc. Další nápady mám tak za 50 tisíc korun. Profesí jsem obkladač, takže vlastně vydělávám jen na auto,“ prozradil Petr.