Vypracoval jej újezdní úřad společně s Agenturou ochrany přírody a krajiny a na jednání ho představil jako koncepci a návrh cyklostezek a turistických stezek na území Vojenského újezdu Brdy a budoucím CHKO Brdy.

Veškerá infrastruktura bude mimo území CHKO Brdy

Karel Urban, zástupce újezdního úřadu, představil princip koncepce, který je založený na současném nezastavěném území středních Brd. „Základem koncepce je umístění veškeré technické infrastruktury (parkoviště) a turistického zázemí (restaurace, ubytování, infocentra) v okolních obcích či na hranici budoucí CHKO Brdy. Smyslem koncepce je respekt k úžasné brdské přírodě a návštěvníkům pak prezentace přírody bez zbytečných zásahů civilizace," vysvětluje Urban a dodává, že koncepce je nastavena tak, aby hlavně u cyklostezek, které budou samozřejmě využívat i pěší turisté, byl zajištěn výjezd do všech okolních obcí.

Tím se autoři vyhnuli tomu, že nebudou muset upravovat značení podle vývoje nástupních míst v okolních obcích, které nemůžou výrazně ovlivnit. „Nástupní místa do Brd se budou z technických a finančních důvodů teprve profilovat a bude nějakou dobu trvat, které z nástupních míst se ukáže jako více či méně využívané a frekventované. Zároveň tímto systémem automaticky propojí území CHKO Brdy s vnějším okolím. Momentálně se zdá, že nejvíce připravené, i vzhledem ke své poloze, jsou obce Strašice a Obecnice," míní Urban.

Vodní nádrže nebudou zpřístupněny

Při stanovení koncepce se myslelo na fakt, že se veřejnost nedostane do části území. Především nebude zpřístupněna část území od silnice Obecnice – Valdek směrem k Jincům, kde bude zřízeno posádkové cvičiště s trvalým zákazem vstupu. Zákaz vstupu bude dále platit do malých uzavřených areálů jako je například meteoradar Praha, vysílač na Sádce či vojenské zařízení na Americe a Reservě. Stejně tak nebudou zpřístupněny vodní nádrže, jako například Pilská, Lázská a Octárna, kde zůstane stávající režim z důvodu ochrany zdroje pitné vody. Pohyb na dopadových plochách bude omezen vstupem po vyznačených stezkách z důvodu pyrotechnické zátěže až do té doby, dokud nebude území vyčištěno.

Vlastní značení cyklostezek je založeno na bohaté nabídce zpevněných cest. Základem cyklostezek je okruh Obecnice – Zaječov – Okrouhlík – Strašice – Kamenná – Kolvín –Na Rovinách – Bor – směr Třemošná a Obecnice. Z tohoto okruhu jsou bohaté nájezdy a výjezdy do všech okolních obcí, směrem do Příbrami, do Kozičína a Orlova.

Okruh je dále podélně rozdělen cestou Aliance a cestou přes Jordán dále směrem do Třítrubeckého údolí ke Strašicím a Padrtím a dále v několika místech napříč. „Vzniká tak odhadem nadstandardních atraktivních 450 kilometrů cyklostezek, kdy cyklisté mohou využívat jednotlivé okruhy podle svého uvážení, s možností výjezdu do jakékoliv obce při okraji s turistickým zázemím," komentují svůj záměr oba autoři.

U turistického značení tvůrci dospěli ke kombinaci naučných stezek s klasickým značením, ve snaze lépe přiblížit turistům Brdy jako přírodní a historickou lokalitu a tím i vlastní území více zatraktivnit.

Dvě naučné stezky a „hřebenovka"

Základem budou dvě naučné stezky a hřebenová cesta od Jinců až po Padrťsko, s vyloučením cyklistů.

Po stopách dělostřelectva

První naučná stezka s pracovním názvem „Po stopách československého dělostřelectva" představí návštěvníkům okolí dopadových ploch Tok a Jordán. Jedním z hlavních bodů na stezce bude pěchotní srub na Jordánu (zde se bude naučná stezka setkávat s cyklostezkou), kde se uvažuje o stále expozici a venkovní expozici vojenské techniky. Naučná stezka bude dlouhá zhruba do 10 km.

Po stopách zaniklých obcí

Druhá naučná stezka bude směrem od Strašic k Padrťským rybníkům a má pracovní název „Po stopách vysídlených brdských obcí". „Smysl je podobný - vedle přírodních zajímavostí přiblížit návštěvníkům historii této oblasti. Hlavním magnetem na trase bude muzeum Středních Brd ve Strašicích a návštěvnické středisko CHKO - Dům přírody v zámečku Tři Trubky, památkově chráněného objektu. Celá stezka bude dlouhá do 25 km," popisují tvůrci další stezku ve své koncepci.

Obě stezky budou propojeny centrální částí Brd a budou nabízet úžasné přírodní vyhlídky a budou se také potkávat s cyklostezkami, aby i cyklisté mohli bez kol (v několika bodech se uvažuje o cyklodepu) vstoupit na tyto trasy. Návštěvníci podle potřeb nebudou odkázaní na nutnost absolvovat celou trasu a budou moci vždy někam odbočit a tzv. se odklonit, či zkrátit svojí trasu, nebo prodloužit.

Trasy výhradně pro pěší turisty

Bohumil Fišer z Agentury ochrany přírody a krajiny dále připomíná, že nástup na naučné stezky bude zajištěn trasy výhradně pro pěší. „Z jižní trasy bude pak zajištěn propojením obcí a naučných stezek na hřebenovou cestu od Jinců po Slonoveckých hřebenech do Obecnice, dále po Třemošenských hřebenech směrem k Pilské nádrži na Zavírku, Skelnou huť a Plešecké hřebeny a dále po hřebenech směrem k Praze a následně napojením na naučnou stezku. Severní strana bude řešena individuálně z jednotlivých obcí. Princip bude tedy podobný jako u cyklostezek, návštěvník bude mít vždy možnost upravit si trasu a zamířit do jakékoliv obce podle svých potřeb. CHKO Brdy bude tedy pro turisty průchozí na jakoukoliv světovou stranu. Koncepce je nastavena tak, aby všechny obce měly stejně nastavené podmínky pro budoucí turistické využití CHKO Brdy a nikdo nebyl zvýhodňován," dodal Fišer.

Značení bude zahájeno příští rok

Tyto verze jsou pochopitelně pracovní a do nich můžou být zakomponovány ještě požadavky některých obcí, se kterými nebyla koncepce ještě projednána včetně Klubu českých turistů (KČT), který prý teprve začal s průzkumem terénu.

Karel Urban dále připomněl, že KČT by měl být zároveň značkařem a správcem turistického značení. Značení bude zahájeno příští rok a pravděpodobně bude definitivně vyznačeno v roce 2017, podle průběhu pyrotechnické sanace. Cílový stav cyklotras a tras pro pěší by měl být dokončen v tomto roce.

Cílový stav pak musí schválit vlastník dotčených pozemků, který tedy bude mít ke koncepci turistického značení zásadní slovo a po té s jeho vyznačením v terénu musí dát souhlas Správa CHKO.

close Návrh pěších tras: plná čára naučné okruhy zoom_in

Návrh pěších tras: plná čára naučné okruhy

close Návrh cyklostezek: Plná čára základní okruhy, přerušovaná nájezdy a výjezdy do obcí. zoom_in

Návrh cyklostezek: Plná čára základní okruhy, přerušovaná nájezdy a výjezdy do obcí. Zdroj map: újezdní úřad, AOPK