Zájemci o vyhlídkové lety se mohli v minulých dnech vyděsit, že si svůj sen, podívat se do říše ptáků, jen tak nesplní. Od 16. července totiž vešlo v platnost nařízení Evropské komise zpřísňující pravidla provozu na letištích, které staví vyhlídkové lety z kategorie leteckých prací, kde byly doposud, do stejné kategorie, v jaké je letecká doprava.

„Pokud bychom chtěli vyhlídkové lety dál provozovat, museli bychom splňovat stejné podmínky jako velcí letečtí dopravci, kterým je například ČSA,“ uvedl jednatel společnosti Skyservice Rudolf Crhák, jehož firma provozuje právě vyhlídkové lety pro veřejnost.

V praxi by to pro podnikatele poskytující tyto služby znamenalo zakoupit novou techniku a garantovat stejný systém údržby a služeb jako obří letecké společnosti. Takový krok si však malé aerokluby dovolit nemohou a v důsledku by to pro ně byl konec provozování vyhlídkových letů.

„Nedovedu si představit, že bychom zaměstnávali čtyři stálé pracovníky k jednomu malému letadlu. To je prostě nesmysl,“ dodal k problému Rudolf Crhák.

Kdo dnes přijede na letiště do Dlouhé Lhoty s úmyslem koupě palubní letenky na vyhlídkový let, může si vybrat ze dvanácti různých tras, které vedou například nad Orlíkem, Karlštejnem, Točníkem a mnoha dalšími zajímavými památkami a úkazy.

Cena za okruh závisí na typu letadla a doby ve vzduchu, většinou se však pohybuje okolo pěti tisíc korun na hodinu. Pokud by aerokluby zavedly nová opatření v souladu s nařízením Evropské unie, cena letenky by se mohla zdražit i třikrát tolik.

Na letiště do Dlouhé Lhoty míří za dobrodružstvím v mracích spousta lidí. Měsíčně vyletí aeroplány na vyhlídkový let průměrně padesátkrát a nová klasifikace by počty zájemců radikálně snížila.

„Myslím, že je to zbytečné a nesmyslné. Pochybuji, že si jakýkoliv aeroklub bude moci dovolit provést takové změny. A pokud ano, mělo by to radikální vliv na cenu všech služeb, které už teď nejsou nijak nízké, protože náklady v letectví jsou prostě vyšší než jinde a znamenalo by to velký odliv zákazníků,“ řekl prodejce letecké techniky Miloš Šťastný. „Pro některé kluby a letecké školy, které jsou na provozování vyhlídkových letů závislé, by to bylo likvidační,“ dodal.

V současnosti projednávají zástupci aeroklubů s politiky jakési meziřešení, které by poskytlo přijatelné východisko pro všechny. Nicméně pokud se nic nezmění a nařízení zůstane ve stejném znění, neznamená to, že bude výletům do oblak konec.

„Pokud se to nevyřeší, budou si zákazníci muset zvyknout na to, že si už nebudou kupovat vyhlídkový let, ale například let snímkovací nebo pozorovací,“ řekl Rudolf Crhák z firmy Skyservice.