Příbram/ Hodinu tělesné výchovy na Střední průmyslové škole v Příbrami si budou dva její studenti prvního ročníku ještě hodně dlouho pamatovat. Předmětem výuky bylo4. březnacvičení na kruzích. Jeden žák však poté, co slezl z nářadí, zkolaboval a udeřil se s hrozivousilou o zem do hlavy. Nejblíže byl Petr Přibyl. Zachoval chladnou hlavu a přiskočil kamarádovi na pomoc. „Byla to automatická reakce. Použil jsem hmat, který jsem se naučil v deváté třídě na 6. základní škole v kurzu první pomoci,“ vysvětlil šestnáctiletý Petr Přibyl, jež využil svých znalostí a uvolnil spolužákovi, který upadl do bezvědomí, dýchací cesty. Provedl takzvaný Esmarchův trojitý hmat, používaný v případech, kdy nejdou ústa dobře otevřít a horní cesty dýchací jsou ucpané ochablým, zapadlým jazykem. Zachránce při něm přistoupí k postiženému zezadu, zakloní mu lehce hlavu, uchopí prsty jeho čelist, palce přiloží na bradu, poté tlakem vysune dolní čelist a ústa otevře. Hmat je celkem bolestivý a může postiženého šokem přivést k vědomí. Následně mu učitelé poskytli umělé dýchání. V době, kdy na místo dorazila záchranná služba, byl chlapec již při vědomí.
„Velmi si vážím toho, jak Petr zareagoval. Tam, kde by většina lidí jen bezradně stála, on přesně věděl, co má dělat a přispěl tak k záchraně spolužáka,“ řekl starosta Příbrami Josef Řihák. „Také jsem rád, že žáci na 6. základní škole měli takový kurz a že znalosti dokáží využít i v reálné situaci,“ dodal starosta.
Podobné kurzy v rámci výuky na školách, zaměřené na základy prvotního zdravotního ošetření, nejsou naštěstí ojedinělé. „Naši studenti mají takový seminář ve druhém ročníku, “ sdělil ředitel Střední průmyslové školy v Příbrami Tomáš Hlaváč.
Tyto vzdělávací akce by měly zvednout šance postižených na včasnou a odpovídající pomoc ze strany běžných lidí. Podle výzkumu, který provedl Deník na začátku letošního roku, je osm z deseti lidí schopno v kritických situacích správně poskytnout první pomoc.