Zdražení poštovních služeb a novin a časopisů se nejvíce dotkne dříve narozených. Ti totiž jen výjimečně svým příbuzným posílají e-maily a SMSky. Ase čtením zpravodajství nebo magazínů na internetu jsou na tom podobně.

„Mobil mi mladí koupili, ale mám ho jen na to, abychom si volali. SMSky na obrazovce telefonu nepřečtu a ani je neumím napsat,“ přiznal jednasedmdesátiletý Viliam Dvorský zPříbrami. Počítač důchodce prý nevlastní, takže e-maily jsou pro něj tabu a ke korespondenci spřáteli využívá služeb pošty. „Dopisuji si se dvěma kamarády zopačného konce republiky. Píšeme si asi jednou za dva měsíce. Apřed Vánoci jsem poslal asi pět přání,“ dodal muž. Zdražení poštovného za obyčejný dopis ze 7,50na 10korun ho mrzí, ale svět se prý nezboří.

"Myslím si, že je to hodně. Nejsem proti zdražování, ale musí také zvýšit kvalitu svých služeb. Loni jsem posílala synovi pohled na tábor a dostal ho až za týden. Letos mu proto zřejmě raději zavolám,“ okomentovala zdražení poštovného JanaTichá.

Ke zvýšení cen přistoupili od ledna ivydavatelé novin a časopisů. „Už několik let si kupuji časopis Flóra. Lednové číslo ale stálo o6korun více než loni. Pětatřicet korun se mi zdá vporovnání sobsahem hodně, a tak uvažuji, že časopis přestanu kupovat,“ uvedla Miluška Pincová.

Protipólem kdospělým je „náctiletý“ Příbramák Martin Havránek. Doma má nový počítač, připojení kinternetu a po ulici chodí smobilem vruce. Prý „textuje“ aniž by se musel dívat na display. Zdražení poštovného, časopisů a novin ho ani trochu nezajímá.

„Kamarádům posílám SMSky, nebo když potřebuji něco většího a nespěchá to, napíšu ‚mejla‘. Ani pohledy zdovolených neposílám. Jednodušší a rychlejší je poslat fotky zase ‚mejlem‘,“ odpověděl student.

Ozpravodajství jeví mladík stejný zájem jako oslužby České pošty. Recenze počítačových her si najde na internetu a rovnou si tam ihru vyzkouší. Rozhovory se členy oblíbené kapely jsou na internetu také. „Kupovat si časopisy je zbytečnost. Všechno najdu na internetu, nebo se to dozvím ztelevize,“ uzavírá.

Ceny služeb konkurujících si mobilních operátorů jsou stabilní a podobně stálé jsou ceny připojení kinternetu. Ivtéto oblasti si poskytovatelé připojení, takzvaní provideři, konkurují, na rozdíl od České pošty, která má zatím na trhu výsadního postavení.