Od pátečního večera k nám začal proudit studený vzduchu od severu. Kvůli tomu se rychle ochladilo až k teplotám pod nulou, silnice a chodníky začaly namrzat a klouzat a navíc situaci komplikovalo husté sněžení, které začalo v sobotu v ranních hodinách a pokračovalo celý den a v noci až do časných nedělních hodin. Sněhu připadlo podle nadmořské výšky i od pěti centimetrů výše.

Ležící a mrznoucí sníh na silnicích komplikoval dopravu, většinu dne a noci na dálnici D4 a hlavních tazích ležela kluzká uježděná vrstva s místy vyjetými kolejemi, vedlejší cesty byly sněhem pokryté.

Chodníky pokryla ledová krusta a problémy s chůzí a udržením stability měli prakticky všichni chodci, zvláště pak starší lidé a ti méně mobilní.

Podle plánu údržby Technických služeb města Příbrami se odstraňuje sníh shrnováním tak, aby nedošlo k jeho uježdění provozem a přimrznutí k povrchu vozovky. To se ale vzhledem k neustálému sněžení nedařilo. Se shrnováním sněhu se začíná, dosáhne-li vrstva napadlého sněhu výšky tři až pět centimetrů.



Přestože se může zdát, že zima byla v letošním roce mírná, vzhledem k poškození vozovek a inženýrských sítí je opak pravdou. Při rozmrzání v minulém týdnu docházelo k haváriím na vodovodním řadu.

Například v Dobříši došlo ke třem haváriím během tří dnů.

Proč k tomu došlo při oteplení, a ne při působení mrazů, objasnila Blanka Marvanová z Vodohospodářské společnosti Dobříš: „Havárie totiž často vznikají právě při změnách teplot, kdy dochází k pohybům v zemi. Odolnost potrubí ovlivňuje spousta faktorů – od kvality materiálu, práce montérů až po typ terénu, kde je potrubí uloženo.“

V případě komunikací je plánována zimní údržba do konce března. Protože zima zatím definitivně nedala své sbohem, zatím není možné přesně určit, kolik budou náklady za vzniklé škody na silnicích. Jak se vyjádřila Helena Frintová z tiskového oddělení Středočeského kraje:

„V první řadě je třeba si uvědomit, že zima zdaleka ještě neskončila a to s ohledem na předpověď počasí, kdy nás čeká ještě nějaké ochlazení. Takže zcela určitě se dají očekávat zásahy v zimní údržbě.“

Že následky zimy se na komunikacích silně projeví, vysvětlila dále: „ Lze říci, že dosavadní průběh zimního období je pro nás velmi nepříznivý. Neustále se měnící teploty pod a nad stupněm mrazu jsou příčinou rychlého poškození obrusných vrstev. Z pohledu veřejnosti by se mohlo zdát, že zima na středočeských silnicích je mírná, bez častého sněžení, ale právě zmiňované střídání teplot přináší více zásahů při odstraňování ledovky a náledí. Výsledkem jsou výtluky, jejichž četnost a charakter bude vyžadovat nejen lokální opravy, které provádíme,“ upřesnila. Dále Frintová pokračovala s přiblížením dalšího vývoje situace: „Ale v jarních měsících nás čekají zejména souvislé nebo velkoplošné opravy. Nicméně i přesto již v současné době probíhá monitoring a sčítání škod na silniční síti způsobených povětrnostními vlivy v zimním období 2017-2018, kde první odhady se pohybují v desítkách miliónů.“

Mluvčí Středočeského kraje také popsala, že i v zimním období dochází k provizorním opravám povrchů komunikací v souvislosti se zajištěním bezpečnosti provozu. Jakmile klimatické podmínky dovolí použití vhodných technologických postupů pro opravy komunikací, budou probíhat opravy stejně jako v celém Středočeském kraji taktéž i na Příbramsku.

Stanovení nutných nákladů zatím není možné, jak Helena Frintová popsala: „O rozsahu a objemu finančních prostředků je bohužel zatím předčasné hovořit a to s ohledem na skutečnost, že v současné době probíhají jednání o možnosti přidělení finančních prostředků na likvidaci těchto škod. A jak velké budou, to se teprve ukáže.“  

Že náklady na opravy nebudou nízké a budou se pohybovat v milionech korun, potvrdil také starosta města Rožmitál pod Třemšínem Josef Vondrášek: „Náklady na nutné opravy budou u místních komunikací cca dva miliony korun, u chodníků do jednoho milionu korun. Nejnákladnější je pro nás výstavba nových místních komunikací, kde pro letošní rok plánujeme investici tří milionu korun,“ vypočítal Vondrášek.