Podle nového systému budou jezdit autobusy městské hromadné dopravy od 14. června letošního roku. Změny budou radikální a týkají se i snížení počtu využívaných vozů. Místo 32 autobusů jich bude jezdit jenom 21.

„Jednotlivé linky budou ale lépe rozložené, takže to zajistí kvalitnější obsluhu města,“ slibuje starosta Příbrami Josef Řihák. Navíc se nyní podle starosty dají lépe obnovovat starší vozy. Dříve na to nebyly peníze.

„Není to tak, že bychom si změny jen tak vymysleli,“ řekl místostarosta Ivan Šedivý. Dodal, že cestování v autobusech pravidelně vyhodnocují a mají tak představu, kolik lidí a kdy v autobusech městské hromadné dopravy jezdí, případně o tom, které autobusy jezdívají skoro prázdné. Projekt na změnu provozu MHD vypracovala firma UDI Morava.

Od chvíle, kdy vedení města zveřejnilo návrhy na změny, měli lidé možnost se k nim vyjadřovat. „Jednalo se hlavně o připomínky k jízdním řádům jednotlivých linek,“ vysvětlil starosta. Podobně se projednávaly i návrhy osadních výborů a některých firem a organizací, jako jsou například Kovohutě, Ravak, příbramská věznice a další.

„Asi osmdesáti procentům všech návrhů jsme vyhověli,“ dodal Šedivý. Jelikož se o tom mluvilo hodně dopředu, nebyla podle starosty diskuze o novém systému vyhrocená a všichni zastupitelé přítomní při hlasování byli pro návrh.
Další změny jsou podle vedení města možné. „Chyby se mohou vloudit, budeme čekat na další připomínky. Není to žádné dogma, které bychom nemohli podle potřeby změnit,“ řekl starosta.

Problémem současného systému byla i jeho ztrátovost. Město muselo každý rok navyšovat příspěvek na městskou hromadnou dopravu. Dotace dopravci se sice navýší i teď, ale pouze o 5,50 Kč na jeden ujetý kilometr oproti původně navrhovaným 7,73 Kč. Novým systémem se ušetří kilometry, takže ve výsledku město zaplatí zhruba 20,5 milionu korun, což znamená uspoření asi sedmi milionů korun.

Kraj přebírá do svého rozpočtu dopravu do okolních samostatných obcí. Jde o takzvanou příměstskou dopravu, která je financovaná krajským úřadem nebo obcí samotnou. Je to součástí zapojení Příbramska do integrovaného systému dopravy Středočeského kraje. Městská hromadná doprava teď bude jezdit opravdu pouze v Příbrami.

Do příměstské dopravy bude zahrnuta i část území města, kde dosud jezdily oba typy autobusů, ale plně tam dostačuje provoz linek příměstských. Jedná se například o Brod, Zavržice nebo Sázky. Na území města budou cestující moci využívat MHD i příměstské linky.

„Nejlepší je začít se změnami v červnu, protože je to zároveň termín, kdy se mění i ostatní jízdní řády. Léto ale není kvůli školním prázdninám a dovoleným nejtypičtější období. O případných dalších úpravách budeme pravděpodobně jednat na podzim,“ uzavřel Šedivý.

LUCIE NEKOLNÁ